بلاگ, رشد هیجانی و اجتماعی 4, رشد هیجانی و اجتماعی 5, رشد هیجانی و اجتماعی 6

چگونه فرزندانی با اعتمادبه‌نفس تربیت کنیم؟

اعتماد به نفس در کودکان

مدت زمان مورد نیاز مطالعه: 7 دقیقه

چگونه اعتماد به نفس را در کودکان تقویت کنیم؟

به دنیا آمدن فرزند برای هر زوجی هیجان‌انگیز است؛ اما درعین‌حال چالش‌های بزرگی نیز برای آنان به همراه دارد. فراهم کردن امکانات رفاهی و نیازهای فرزند از بزرگ‌ترین دغدغه ­های والدین است؛ اما بزرگ‌ترین آن‌ها تربیت اصولی و درست فرزندشان است. اینکه فرزندشان از سلامت روانی کافی برخوردار بوده و همچنین از استانداردهای لازم برای موفقیت و خوشبختی در آینده بهره ­مند شود و اینکه آیا کودک من دارای اعتمادبه نفس کافی خواهد بود؟ از نگرانی­های آن‌ها است. پدران و مادران نقش مهمی در آینده فرزند خود داشته و باید مهارت­های زندگی را به آنان یاد دهند؛ مهارت­هایی مثل:

  • تصمیم‌گیری و حل مسئله
  • تفکر خلاقانه و تفکر نقادانه
  • مهارت ارتباطی و مهارت مدیریت رابطه
  • خودآگاهی و همدلی
  • مدیریت احساسات و هیجانات و مدیریت استرس

نقش خانواده در اعتمادبه نفس کودک

این مهارت­ها برای زندگی کردن و موفق شدن بسیار مهم هستند. علاوه بر آن پرورش دادن حس از خود گذشتگی، مهربانی، توانایی نه گفتن و اعتمادبه‌نفس نیز بسیار مهم هستند. اعتمادبه‌نفس یکی از بنیادی‌ترین اجزای شخصیت انسان است که بر تمام جوانب زندگی فرد نفوذ دارد. اعتمادبه‌نفس یعنی فرد شخصیت خودش را همان‌گونه که هست قبول کند و با آن نجنگد. اگر مسئولیتی در حد توانش به او سپرده شود از آن فرار نمی‌کند و تلاش می‌کند آن را به مقصد برساند.

اعتمادبه‌نفس یعنی خود را باور داشته باشیم؛ به نیروی خودمان تکیه و اعتماد کنیم و بر اساس آن عمل کنیم.

نقش خانواده در اعتمادبه‌نفس کودکان

خانواده به عنوان اولین و نیرومندترین نهاد اجتماعی که کودک در آن به دنیا می‌آید و رشد می‌کند نقش خیلی مهمی در خوشبختی یا دشواری انسان‌ها دارد. در ادامه به بررسی این مسئله می‌پردازیم که والدین چگونه می‌توانند کودکی با اعتمادبه‌نفس بالا تربیت کنند. سبک های فرزندپروری را در این مقاله از شادآموز توضیح داده ایم.

  1. محبت و عشق بی‌قید و شرط

یکی از مهم‌ترین کارهایی که والدین می‌توانند برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس کودکان انجام دهند، محبت و عشق بی‌قید و شرط به فرزند دلبندشان است. فرزند شما باید حس پذیرفته شدن و احساس تعلق را تجربه کند و این احساس از خانواده شروع می‌شود و بعد به گروه‌های همسالان، هم گروهی و جامعه بسط می‌یابد.

اگر اشتباهی از او سر زد، او را به صورت اصولی تنبیه کنید اما تأکید اینکه حتی با وجود اشتباهش، هنوز او را دوست دارید از مهم‌ترین نکات تربیتی است. به او بگویید بابت اتفاقی که افتاده متأسف هستید و با وجود همه‌چیز باز هم او را دوست دارید. عشق بی‌قید و شرط باعث ایجاد پایه‌های محکم برای اعتمادبه‌نفس کودکان می‌شود.

  1. افتخار کردن به کودک در زمان و مکان مناسب

این درست است که لازم است کودکتان را ستایش کنید و یا بازخورد مثبت ارائه دهید؛ اما باید حواستان باشد که ستایش شما واقع‌گرایانه باشد. اگر کودک در زمینه‌ای شکست خورد یا استعدادش را نداشت، تنها کافی است که از تلاش‌هایش تعریف کنید نه اینکه به شکل غیرواقع‌بینانه از نتایجی که به دست نیامده، تعریف و تمجید کنید. به کودکتان اطمینان دهید که لازم نیست توانایی انجام دادن همه کارها را به بهترین شکل، داشته باشد.

چگونه با کودک بدون اعتماد به نفس برخورد کنیم را در این مقاله از شادآموز بخوانید.

کمک به کودک در زمان مناسب

  1. کمک به کودک در زمان مناسب

یکی از مهم‌ترین کارهایی که والدین می‌توانند برای ایجاد و تقویت اعتمادبه‌نفس کودکان انجام دهند، کمک به آن‌ها برای تعیین اهداف واقع‌بینانه است. اگر کودک شما تازه نقاشی کردن را شروع کرده ایرادی ندارد رویای نقاشی حرفه‌ای و گالری‌های بزرگ را در سر داشته باشد؛ اما اگر بعد از تلاش زیاد نتوانست در زمینه نقاشی پیشرفت کند، آن موقع لازم است روی اهداف واقع‌گرایانه تمرکز کند. کودکتان را راهنمایی کنید که اهداف واقع‌گرایانه انتخاب کند تا از حس شکست نیز جلوگیری شود. اگر هدفش بلندمدت است، راجع به اهداف کوتاه‌مدت در آن مسیر با او صحبت کنید. تا با رسیدن به هدف های کوچک و در دسترس، اعتماد به نفس بالاتری کسب کند.

  1. الگو واقع شدن برای کودک با پذیرش و دوست داشتن خود

شما به عنوان الگوی کودکتان اول باید بتوانید خود را دوست بدارید و به خودتان عشق بورزید تا قادر شوید به کودکتان یاد دهید خودش را دوست داشته باشد. شما می‌توانید این رفتار را با کارهایی مانند ستایش، تشویق و پاداش دادن به خود را در فرزندتان الگوسازی کنید. مثلا اگر در کارتان ترفیع گرفته‌اید، آن را با کودکتان جشن بگیرید.

  1. آموزش کودک برای وفق دادن خود با تغییر محیط و شرایط

هیچ‌کس قادر نیست همیشه و در همه کارها موفق شود. همواره در طول زندگی هرکسی ناکامی، شکست‌ها و انتقادهایی وجود دارد. مهم این است که از این شکست‌ها به عنوان تجارب استقبال کنیم و از آن‌ها درس بگیریم نه اینکه در همان شکست‌ها به عنوان فردی ناامید باقی بمانیم. کودکان خود را با تکرار جمله معروف «تلاش، تلاش و بازهم تلاش کن» تشویق کنید که تسلیم و ناامید نشوند؛ اما توجه داشته باشد که لازم است به احساسات کودک خود احترام بگذارید و صرفاً به او نگویید «قوی باش»، «احساس بدی نداشته باش». باید به آن‌ها کمک کنیم که به احساسات خود اطمینان کنند و بتوانند به راحتی آن‌ها را با ما درمیان بگذارند. بدین گونه کودکان یاد می‌گیرند که شکست‌ها نیز قسمتی عادی از زندگی هستند که می‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند.

  1. کودکانِ ماجراجو و مستقل، با اعتمادبه‌نفس هستند

کودکانی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، مشتاق تجربه کردن چیزهای جدید، بدون ترس از ناکامی و شکست هستند. اگر کودکتان کم سن و سال است، او را از دور نظارت کنید. به او فضا دهید و شرایطی برایش فراهم کنید که خودش کارها را به تنهایی انجام دهد؛ برای مثال طرز درست کردن ساندویچ را به او نشان دهید و اجازه دهید بدون دخالت شما ساندویچ درست کند.

ورزش کردن اعتمادبه نفس را بالا می برد

  1. ورزش کردن اعتمادبه‌نفس را بالا می‌برد

ورزش کردن در ایجاد اعتمادبه‌نفس در دختران و پسران تأثیر زیادی دارد. آن‌ها یاد می‌گیرند تلاش کنند، تمرین کنند، پیشرفت کنند و به اهدافشان برسند. علاوه بر این ورزش کردن به کودکان کمک می‌کند توانایی‌هایشان را بشناسند، با نقاط ضعف و قوَت خود آشنا شوند و با شکست مقابله کنند. یکی دیگر از فواید ورزش تناسب اندام است. کودکان یاد می‌گیرند به بدن خود توجه کنند و با توجه به وجود مسئله چاقی مفرط در بین کودکان، از طریق ورزش کردن می‌توان از آن پیشگیری کرد. حتی اگر کودکتان اهل ورزش کردن نیست، سعی کنید یک فعالیت فیزیکی پیدا کنید که از آن لذت می‌برد؛ مثلاً اسکیت، دوچرخه‌سواری و…

  1. توجه کردن و اهمیت دادن به علایق کودک

هر فردی در انجام کاری بهتر عمل می‌کند و زمانی که کودک شما متوجه توانمندی خود در آن زمینه خاص می‌شود، به عنوان پدر و مادر او، به علایقش احترام بگذارید و او را تشویق کنید، حتی اگر این علاقه‌مندی‌ها مورد علاقه شما نباشد؛ مثلاً اگر در زمینه نواختن ویولن استعداد نشان می‌دهد، از علاقه او تا جایی که در مسئولیت‌های دیگرش مثلاً تکالیف مدرسه، مسئله‌ای ایجاد نکند حمایت کنید. البته این به آن معنی نیست که کنترل همه‌چیز را به او بسپارید و به او اختیار کامل دهید.

  1. کودک در خانواده باثبات بهتر رشد می‌کند

کودکان زمانی بیشتر احساس اعتماد می‌کنند که بدانند اختیار امور دست کیست و باید چه انتظاری داشته باشند. زمانی که شما در خانواده قوانینی وضع می‌کنید و کودک‌ ازآنچه می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد آگاه می‌شود؛ رفتار بهتری دارد. این قوانین با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن کودک تغییر می‌کنند؛ یادگیری و پیروی از این قوانین به کودک احساس اعتمادبه‌نفس و امنیت می‌دهد.

  1. داشتن اعتمادبه‌نفس بالا با برقراری روابط صحیح

وجود اطمینان در روابط، کلید اعتمادبه‌نفس کودک شما خواهد بود. مهم‌ترین و اولین رابطه‌ای که کودک تجربه می‌کند، رابطه پر از عشق و محبت والد و کودک است؛ اما همچنان که دایره روابط اجتماعی کودک بزرگ‌تر می‌شود، او باید متوجه شود که چگونه اعمال او روی دیگران تأثیر می‌گذارد. در این زمان شما باید به او بیاموزید که وقتی اقدامات شخص دیگری روی او تأثیر می‌گذارد، هسته درونی اعتمادبه‌نفسش را حفظ کند و خودش را نبازد. وظیفه شما به عنوان والدین این نیست که هر مشکلی برایش پیش آمد آن را حل کنید، بلکه نقش شما این است که به او یاد دهید که از اعتمادبه‌نفس، مهربانی و جسارت کافی برخوردار باشد که بتواند مشکلات خود و دیگران را حل کند.

در نهایت کودکان آیینه و بازتاب رفتارهای خود شما هستند. با افزایش اعتمادبه‌نفس می‌توانید این ویژگی را در کودک خود نیز پرورش دهید.

 

شادآموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

منبع:

sid

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ چگونه فرزندانی با اعتمادبه‌نفس تربیت کنیم؟

  1. قمری گفت:

    برعکس بچه اولم این دختر کوچیکم اصلا اعتمادبه نفس نداره

  2. بنفشه گفت:

    مرسی از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.