رشد هیجانی و اجتماعی 4

به من نگاه کن چکار میکنم!

 مدت زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه

چگونه اعتماد به نفس را در کودکمان بهبود ببخشیم؟

نشانه هایی که می توانیم بفهمیم کودکمان دارای اعتماد به نفس است یا نه چیست؟

“به من نگاه کن چه کار میکنم!” این جمله را اغلب از کودکان 2 تا 4 ساله می­ شنویم. کودکان در این سن چون نمی ­توانند خود را به طور عینی ارزیابی کنند، بسیار زیاد به عکس العمل دیگران وابسته اند. اعتماد به نفس کودکان در این سن در رفتارشان قابل مشاهده است نه در گفتارشان. برای مثال باید ببینیم که آیا زود دست از کار می­ کشند یا مشتاقند که اکتشاف کنند؟ حالا که این نکته را میدانیم باید ببینیم که چگونه می­توانیم اعتماد به نفس کودکمان را تقویت کنیم:

  1. با تشویق کنجکاوی و تمایل کودکان به امتحان کردن چیزهای جدید و نشان دادن ذوق خود از دستاوردهای آنها.

  2. بهتراست از صفت های “ترین” استفاده نکنیم؛ بلکه تلاش، لذت، پیشرفت و راهبردهایی را که برای رسیدن به هدف استفاده می­ کنند تشویق کنیم. مثلا می­توانیم بگوییم: “تو اینقدر ادامه دادی تا کل شکل رو رنگ کردی”، “تو خیلی پریدن دوست داری”.

  3. آرام باشیم و کار درست را به کودک یاد دهیم نه اینکه انتقاد و تنبیه کنیم. آنها در حال درک خود به عنوان انسانهای توانا یا ناتوان و دوست داشتنی بودن یا دوست نداشتنی بودن در ارتباط با بزرگسالان هستند. بنابراین والد انتقادگر نباشیم.

  4. در ارتباط خود با آنها مراقب زبان بدن خود در کنار کلماتی که استفاده می­کنیم باشیم چرا که کودکان از این سنین می­توانند هیجانات را از حالات چهره­ای و بدنی والدین و لحن آنها درک کنند.

با کمک این موارد ما به عنوان والدین، می توانیم اعتماد به نفس را در کودکمان افزایش دهیم و او را فردی دارای اعتماد به نفس تربیت کنیم.

 

برداشتی از:
Kennedy-Moore, E., Borba, M. (2019). Kid Confidence: Help Your Child Make Friends, Build Resilience, and Develop Real Self-Esteem. New Harbinger Publications. Kindle Edition.
 LoBue, V., Pérez-Edgar, K., Buss, K. A. (2019). Handbook of Emotional Development. Springer Nature Switzerland.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.