رابطه والد و کودک 1, رابطه والد و کودک 2, رابطه والد و کودک 3, رابطه والد و کودک 4, رابطه والد و کودک 5, رابطه والد و کودک 6

نقش مادر در رشد کودک

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

اهمیت نقش مادر در رابطه با رشد و بالندگی کودک به حدی زیاد است که بسیاری از صاحبان نظر، اهمیت زیادی برای آن قائل شده اند. حتی در دید عموم جامعه نیز بیشتر بار رسیدگی، تربیت و رشد کودک با مادر است تا پدر و همین مسئله باعث می شود تا برخی از مادران احساس فشار و اضطراب زیادی را در این زمینه تجریه کنند. اما واقعا حیطۀ اصلی که مادر باید درآن خوب عمل کند، چه می باشد؟

جواب سوال بالا «فهم نیاز های کودک و رسیدگی به آنها به شکلی صحیح و مناسب» می باشد؛ یعنی، در ابتدا نقش مادر درک نیازهای کودک خود مثل گرسنگی، تشنگی، خستگی و غیره بوده و در قدم بعد، تلاش برای رسیدگی و رفع نیاز است. اما نکته ای که اینجا اهمیت می یابد و در جواب بالا ذکر شده، «برطرف کردن نیاز کودک به شکلی صحیح و مناسب» است؛ به این معنی که مدت زمانی که کودک منتظر برطرف شدن نیاز خود می باشد اگر طولانی شود، باعث سرخوردگی و ناکامی او می شود یا اگر به کودکی که دل درد دارد غذا داده شود، گریه اش شدید تر می شود.

پس، به نوعی نقش مادر، زندگی کردن به جای کودک خود، مخصوصا در سال های ابتدایی که کودک توانایی بیان نیاز ها و خواسته های خود را ندارد، می باشد. مانند اقیانوسی که غذا، اکسیژن، محل زندگی و مواردی مانند اینها را برای ماهی ها و سایر موجوداتی که در آن زندگی می کنند، فراهم می کند.

 

 

برداشت آزاد از:

The separation that is not a separation but a form of union. Merleau-Ponty and Feminist Object Relations Theory in Dialogue.

شبنم قربانی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ نقش مادر در رشد کودک

  1. مسعود سیادی گفت:

    نقش مادر در رشد و تربیت کودک حایز اهمیته اما پدر هم بی تاثیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.