بلاگ, رابطه والد و کودک 1, رابطه والد و کودک 2, رابطه والد و کودک 3, رابطه والد و کودک 4, رابطه والد و کودک 5, رابطه والد و کودک 6

بهترین نمونۀ پدر یا مادر بودن

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

بهترین نوع پدر و مادران را والدینی تشکیل می دهند که به فرزند خود قدرت انتخاب می دهند و با بها دادن به تصمیمات کودک و ارزش قائل شدن برای او به افزایش اعتماد به نفس وی کمک می کنند. با اعتماد به نفس بودن کودک به او کمک می کند تا در محیط های خارج از خانه، عملکرد خوبی در زمینه های آموزشی، رفتار های اجتماعی، ابراز احساسات و مواردی مانند این از خود نشان می دهد.

اما، این والدین در عین دادن آزادی و حق انتخاب به کودک خود، قوانینی متناسب با سن کودک در خانه وضع می کنند که عدم رعایت آنها باعث می شود تا کودک با پیامدی متناسب با قوانین رعایت نشده، مواجه شود. فرزندان والدین مد نظر ما، چون با مفهوم محدودیت به اندازه و مورد قبول بودن حتی در صورت اول یا برنده نشدن، به هنگام قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی پرخاشگرایانه یا طرد کننده رفتار نمی کنند و باعث راندن دیگران از خود نمی شوند.

چنین والدینی بر نقاط قوت فرزند خود تاکید کرده و سعی می کنند با دادن بازخوردهای مثبت باعث تقویت این نقاط شوند و در مقابل، نسبت به نقاط ضعف کودک خود جبهه نمی گیرند: بلکه، سعی می کنند مانند یک مربی برای بهتر کردن این نقاط یا از بین بردنشان به کودک خود کمک کنند و به نوعی حل مسئله را به کودک خود یاد دهند. آیا شما هم جزء این دسته از والدین هستید؟!

 

برداشتی از:

Handbook of Parenting and Child Development Across the Lifespan, Matthew R. Sanders. Alina Morawska (2018)

 

 

شبنم قربانی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ بهترین نمونۀ پدر یا مادر بودن

  1. مریم گفت:

    مرسی از مقاله خوبتون بها دادن به فرزند و ارزش قایل شدن باعث افزایش اعتمادبه نفس کودک میشه من این رو به چشم دیدم

    1. shadamooz گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.