بلاگ, رابطه والد و کودک 5

خودم انجامش میدم!

مدت زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

 

با رشد فرزندتان، نه فقط توانمندیهای کلامی و شناختی او افزایش مییابند بلکه، استقلال و خودمحوری او نیز دچار تحول میشود. کودکی که تا چند ماه قبل به کمک شما برای انجام کارهایش نیاز داشت، الان تمایل دارد تمام کارهایش را خودش انجام دهد و به شما اجازه کمک کردن را نمیدهد یا حتی گاها با شما لجبازی میکند. در این مقطع کودک شما در حال تجربه اولین مراحل مستقل شدن است و تمایل دارد تمام کارهای

مربوط به خود را انجام دهد. اما، باید بدانید که اگر در این مرحله فرزندتان را محدود کنید یا او را به شکل درست راهنمایی و هدایت نکنید، باعث میشوید تا در سنین نوجوانی فرزندتان لجباز شود و دائما با شما مخالفت کند.

برای کمک به مستقل شدن فرزندتان میتوانید از راههای زیر استفاده کنید:

    •  به او حق انتخاب بدهید: سعی کنید در زمینه هایی مثل لباس پوشیدن، بازی کردن یا خرید اسباب بازی، که فرزندتان سعی دارد صرفا نظر خودش را اعمال کند، به او انتخابهای مناسبی را بدهید. مثلا، برای بازی کردن از بین این 3 لباس میتوانی انتخاب کنی.
    • قوانین مشخصی در خانه داشته باشید: وجود قانونهای مناسب مخصوصا در مورد مرتب کردن اتاق یا میزان ساعت مشاهده تلویزیون به شما کمک میکند تا وارد چرخه معیوب تعارض با فرزندتان نشوید.
    •  برای او وقت بگذارید: همانطور که پیشتر گفتیم فرزندتان در سنی است که انرژی زیادی برای لجبازی کردن دارد، اما، اگر این انرژی را به شکل مثبت و با گذراندن وقت با کیفیت با او مصرف کنید، در شرایط دیگر با او دچار مشکل نخواهید شد.

 

شبنم قربانی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

An Open Trial of Parent–Child Care (PC-CARE)-A 6-Week Dyadic Parenting Intervention for Children with Externalizing Behavior Problems (2018)

 

1 فکر در مورد “ خودم انجامش میدم!

  1. مامان گلی گفت:

    قانون اشتن در خانه نظم رو میاره اینکه سر ساعت تلویزیون ببینه یاا اگر اتاقشو مرتب کرد جایزه بگیره منم همینکارارو میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.