رشد هیجانی و اجتماعی 5

من فریب نمی خورم (درک احساسات توسط کودک 4ساله)

 مدت زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

 

اگر فرآیند رشد هیجانی کودک به درستی پیش برود، در سن 4 تا 5 سالگی کودکان تمایز بین ظاهر و واقعیت هیجانات را درک می­ کنند. یعنی می ­فهمند کسی که لبخند می زند الزاما خوشحال نیست و کسی که گریه می­ کند الزاما ناراحت نیست.

در واقع آنها درمی­ یابند که افراد ممکن است احساسی را که واقعا تجربه می­ کنند نشان ندهند. بنابراین فریب حالات چهره ه­ای ما را هم به عنوان والد نمی ­خورند. یعنی نمی­ توانیم هیجانات اصلی خودمان را از آنها پنهان کنیم.

از طرفی این مهارت می­ تواند به آنها کمک کند تا بتوانند به مرور هیجاناتشان را مدیریت و تنظیم کنند و رفتار اجتماع پسند داشته باشند. برای مثال زمانی که کودکان در روز تولدش هدیه ای از مادربزرگ دریافت می کنند که مورد علاقه یشان نیست، می ­توانند ناراحتی و ناامیدی خود را مدیریت کرده و هیجان مثبت را شبیه سازی  کنند. حالا ممکن است از خود بپرسید که چگونه می­ توانم به فرزندم کمک کنم تا به این مهارت دست یابد؟

  • مهمترین گام آموزش شناخت هیجانات به کودک است. در این سنین لازم است که کودکان حداقل بتوانند 6 هیجان را در وجودشان و دیگران شناسایی کرده و نام ببرند (شادی، غم، خشم، ترس، نگرانی و تعجب). می­توانید این کار را با بازی و استفاده از انیمیشن ها انجام دهید.

  • در مورد هیجانات خود صحبت کنید. این کار به فرزندتان کمک می ­کند تا بتواند بین فکر خود و احساسی که تجربه می­ کند ارتباط برقرار کند. برای این کار می­توانید جعبه احساسات درست کنید.

  • برای فرزندتان داستان بخوانید و در مورد احساس شخصیت های داستان و برداشتشان از موقعیتی که در آن قرار گرفته اند حرف بزنید.

طاهره خرسندی
 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
برداشتی از:
 LoBue, V., Pérez-Edgar, K., Buss, K. A. (2019). Handbook of Emotional Development. Springer Nature Switzerland.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.