بلاگ, رشد جسمانی و فیزیولوژیک 1

کرونا در نوزادان | هر آنچه باید در مورد علائم، سرایت‌پذیری و مراقبت بدانید

علائم کرونا در نوزادان

آیا نوزادان نیز به کرونا مبتلا می‌شوند و آن را انتقال می‌دهند؟ شایع‌ترین علائم کرونا در نوزادان چیست؟ در این مطلب، ما به سوالات مهم شما در مورد ایمن نگه داشتن نوزادان در طول همه‌گیری پاسخ می‌دهیم.

آیا نوزادان کرونا می‌گیرند؟

با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری ویروس کرونا، کارشناسان اطلاعات زیادی در مورد این بیماری تنفسی آموخته‌اند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است. والدین می‌توانند نفس راحتی بکشند و بدانند که کرونا تا حد زیادی کودکان را مستثنی قرار می‌دهد، اما همانطور که پیداست، ممکن است نوزادان از سطح حفاظتی یکسانی برخوردار نباشند.
در واقع، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، نوزادان زیر 1 سال ممکن است بیشتر از کودکان بزرگتر در معرض بیماری شدید ناشی از کرونا باشند. دلیل ریسک بالاتر در نوزادان می‌تواند سیستم دفاعی در حال رشد و سیستم تنفسی ضعیف آنها باشد.
در واقع، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است، اما گزارشی از CDC که در آوریل 2020 منتشر شد حاکی از آسیب‌پذیری نوزادان نسبت به ویروس کروناست. محققان حدود 2500 مورد ابتلا به ویروس کرونا را در کودکان زیر 18 سال و مطالعه کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که کودکان به طور کلی علائم خفیف‌تری را نسبت به بزرگسالان تجربه می‌کنند اما کرونا در نوزادان با کمی تفاوت ظهور می‌کند. در میان 95 نوزاد حاضر در این مطالعه، 59 نفر از آنها (62 درصد) در بیمارستان بستری شدند. پنج نفر از این نوزادان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. این آمار در حالی است که کمتر از 14 درصد از کودکان 1 تا 17 ساله در بیمارستان بستری شدند.
با این حال قبل از آنکه از این نوشته‌ها وحشت‌زده شوید، توجه داشته باشید که اکثر نوزادان مبتلا به موارد خفیف COVID-19 می‌شوند و بسیاری از آنها هیچ‌گونه علائمی ندارند. همچنین، تحقیقات و داده‌های فعلی نشان می‌دهد که اکثر نوزادان مبتلا به کرونا بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی یا عوارض طولانی‌مدت بهبود می‌یابند.
در عین حال، آگاهی به حفظ سلامت خانواده کمک می‌کند. بنابراین ما راهنمای بیماری کرونا در کودکان و نوزادان را برای آشنایی بیشتر شما با علائم ویروس کرونا، روش‌های پیشگیری و موارد دیگر، تهیه کرده‌ایم.

علائم کرونا در نوزادان

طبق نظرCDC، نوزادان زیر 1 سال بیشتر از بچه‌های بزرگتر از عفونت شدید ویروس کرونا رنج می‌برند. با این وجود، بسیاری از نوزادان موارد بدون علامت یا خفیف را تجربه می‌کنند.
علائم ابتلا به بیماری کویید-19 در نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • تب
    • سرفه
    • آبریزش بینی
    • استفراغ
    • اسهال
    • مشکلات تنفسی یا تنفس سریع
    • کاهش تغذیه
    • بی حالی
    • گلو درد
    • تغییرات در رفتار

این علائم معمولاً ظرف دو تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند. نوزادان مبتلا به کرونا معمولاً در عرض دو هفته بهبود می‌یابند، اما اگر دچار عوارض شدیدتری شوند، طول مدت بهبودی ممکن است بیشتر باشد.

عوارض کرونا برای نوزادان چیست؟

نمی‌توان واکنش بدن نوزاد را نسبت به بیماری از پیش تعیین کرد. ابتلا به کرونا ممکن است بدون علامت باشد، علائم خفیفی شبیه سرماخوردگی معمولی داشته باشد یا عوارض شدیدتری را ایجاد کند که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ شود (اگرچه این مورد نادر است).
CDC گزارش می‌دهد که نوزادان دچار بیماری‌های زمینه‌ای و نوزادان نارس (زودتر از 37 هفته) ممکن است در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا به بیماری شدید ناشی از COVID-19 باشند. بیماری‌های زمینه‌ای شامل بیماری قلبی مادرزادی، مشکلات ژنتیکی، عصبی، متابولیک و غیره می‌شود.
عوارض کرونا در نوزادان مشابه مشکلات مشاهده شده در کودکان بزرگتر است؛ یعنی نارسایی تنفسی، نارسایی اعضا، نارسایی قلبی، شوک، هیپوکسی و غیره. در حالی که این عوارض چندان شایع نیستند، در صورت مشاهده علائم هشداردهنده هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید.

انتقال کرونا توسط نوزادان

بر اساس تحقیقات و مطالعات، بسیاری از نوزادان ناقلان بدون علامت کرونا هستند. این خبر هر چند برای والدین مسرت‌بخش است، اما منجر به مسئله دیگری می‌شود: نوزادان ممکن است ویروس کرونا را به مراقبین خود منتقل کنند. بنابراین، این ناقلان خاموش مخصوصاً برای پدربزرگ و مادربزرگ و مراقبان دارای سیستم ایمنی ضعیف خطرساز هستند.

نوزادم کرونا دارد، چه کار کنم؟

پروتکل‌های بهداشتی کرونا در نوزادان بستگی به شرایط دارد. به عنوان مثال، برخی از نوزادان هنگام زایمان یا پس از آن در معرض ویروس قرار می‌گیرند. همچنین شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادان ممکن است در رحم مادر به کووید-19 مبتلا شوند، اگرچه این مورد نادر به نظر می‌رسد.
پس از ترخیص از بیمارستان، نوزاد در معرض خطر ابتلا به کرونا از طریق والدین، بستگان و مراقبان قرار دارد. در صورتی که مشکوک به ابتلای نوزاد به کرونا هستید، با پزشک اطفال تماس بگیرید. پزشک بر اساس شرایط نوزاد نیاز به انجام آزمایش و شروع درمان را مشخص می‌کند.
برای جلوگیری از انتقال ویروس به سایر اعضای خانواده، نوزاد و مراقبان باید خود را در خانه قرنطینه کنید و از سایر افرادی که نیاز به حضور آنان نیست، دوری کنید.

در صورت مشاهده علائم مشکلات تنفسی یا تغذیه، ناتوانی در بیدار شدن، آبی شدن لب‌ها و ناخن‌ها یا سایر علائم نگران کننده، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

شیردهی مادر مبتلا به کرونا

در حال حاضر، داده‌ها در مورد انتقال کرونا به نوزاد از طریق شیردهی کافی نیست. در نوزادان، خطر ابتلا به عفونت کرونا معمولاً خفیف یا بدون علامت است، در حالی که پیامدهای عدم شیردهی و جدایی مادر و کودک می‌تواند قابل توجه باشد. در این مرحله به نظر می‌رسد که تهدید کرونا در نوزادان برای بقا و سلامتی آنها کمتر از سایر عفونت‌هایی است که شیردهی از نوزاد در برابر آن محافظت می‌کند. مزایای تغذیه با شیر مادر و تقویت پیوند مادر و نوزاد برای جلوگیری از عفونت و ارتقاء سلامت و رشد به ویژه هنگامی اهمیت دارد که سلامتی و سایر خدمات جامعه به خودی خود مختل یا محدود شده است. با این حال، رعایت اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال کرونا به نوزاد از طریق تماس بین مادران مشکوک یا مبتلا به کرونا ضروری است.
بر اساس شواهد موجود، WHO توصیه می‌کند مادران مشکوک یا مبتلا به کرونا شیردهی به نوزاد خود را شروع کرده یا ادامه دهند. استفاده از ماسک توسط مادر مشکوک یا مبتلا به کرونا در زمان شیردهی به نوزاد ضروری است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا در نوزادان

کرونا عمدتا از طریق قطرات تنفسی منتشر می‌شود که هنگام سرفه، عطسه، صحبت یا تنفس توسط فرد آلوده منتشر می‌شود. نوزادان نمی‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند و افراد زیر 2 سال نباید از ماسک صورت در مکان‌های عمومی استفاده کنند. بنابراین، برای حفظ امنیت فرزندان کوچک خود، در فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها کوشا باشید. همچنین، اطرافیان نوزاد باید واکسن بزنند تا شبکه مراقبان کودک از ایمنی کافی برخوردار باشند.
سوالات خود را در مورد کرونا در نوزادان و کودکان در قسمت نظرات از ما بپرسید و از صفحه ما در اینستاگرام دیدن کنید.

شادآموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

منبع:

who
parents

1 فکر در مورد “ کرونا در نوزادان | هر آنچه باید در مورد علائم، سرایت‌پذیری و مراقبت بدانید

  1. سامع گفت:

    مرسی از مقاله خوبتون در باره علائم کرونا در نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.