رابطه والد و کودک 1, رابطه والد و کودک 2, رابطه والد و کودک 3, رابطه والد و کودک 4, رابطه والد و کودک 5, رابطه والد و کودک 6

عوامل تاثیر گذار بر رابطۀ پدر و مادر و فرزند

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

فرایند بزرگ کردن یک کودک، مسیر تقویت و حمایت کردن از او در ابعاد جسمی، احساسی، اجتماعی و فکری را شامل می شود، که از نوزادی آغاز و تا بزرگسالی ادامه دارد. در طول زندگی یک فرد، هیچ عاملی مانند رابطۀ فرد با والدینش، بر سلامت روان و کیفیت زندگی او تاثیر نمی گذارد. عوامل زیر بیشترین تاثیر را بر رابطۀ والد و کودک دارا هستند:

 

  • زندگی در کنار والدینی حمایت کننده
  • والدینی توانمند که دارای شغلی ثابت هستند
  • رابطۀ خوب بین مادر و پدر
  • برخورداری از حمایت اجتماعی و مبحث پدربزرگ ها و مادربزرگ ها
  • تجربۀ والدین از پدر و مادر خودشان

 

به طور مثال، دارا بودن شغلی که در آن فرد، درآمد با ثباتی را دارد و به او امکان استفاده از بیمه و مراکز درمانی سطح بالا را می دهد و برای او امکان خرید یا اجاره خانه در محله ای امن با امکانات ورزشی و فرهنگی را فراهم می کند نه فقط به دغدغۀ کمتر فرد در این زمینه ها منجر می شود، بلکه باعث می شود تا با آرامش بیشتری در خانه و در رابطه با فرزند خود حضور داشته باشد و کیفیت رابطۀ والد و فرزندی آنها بالا رود. یا به طور مثال، والدینی را در نظر بگیرید که رابطۀ خوبی را با یکدیگر دارا هستند و بر سر مسائل تربیتی کودک خود توافق دارند، در نتیجه، محیط خانه به دور از تنش و اضطراب و دعوا بوده و همین مسئله باعث می شود تا کودک نیز در رابطه با آنها آرامش بیشتری را تجربه کند. شما فکر می کنید چه عوامل دیگری بر رابطۀ والد و فرزندی تاثیر داشته باشد؟

 

برداشتی از:

Handbook of Parenting and Child Development Across the Lifespan, Matthew R. Sanders. Alina Morawska (2018) 10

 

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ عوامل تاثیر گذار بر رابطۀ پدر و مادر و فرزند

  1. محمود قلیپور گفت:

    فرزندپروری نقش به سزایی داره به رابطه والد فرزندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.