بلاگ, رابطه والد و کودک 4

لذتها و چالشهای پدر و مادر بودن

مدت زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

 

پدری یا مادری کردن، یعنی طی کردن مسیری پر فراز و نشیب که در آن افراد احساسات متفاوتی را، چه خوب و چه بد، تجربه میکنند. اما، هنگامی که والدین متوجه میشوند فرزندشان دارای اختلالی است که تا آخر عمر همراه اوست و نیاز به مراقب بیشتری دارد، مضطرب میشوند و ممکن است احساس گناه کنند. اما، با شناخت این اختلال و کشف توانمندیهای فرزندتان به مرور زمان، اضطراب و احساسات منفی شما کاهش مییابد.

اما، چگونه احساسات منفی کمتری را به عنوان والد در رابطه با فرزندم تجربه کنم؟

  • عضو انجمنهای والدینی شوید

دریافت حمایت از سوی انجمنهایی که اعضای آنها والدینی با شرایط مشابه شما هستند، به شما فرصت استفاده از اطلاعات و دانشی که آنها در زمینه این اختلال دارند را به شما میدهد. به علاوه، با فراهم آوردن حمایتهای عاطفی، به شما در داشتن احساس بهتر در رابطه با فرزندتان کمک میکنند.

  • مسائل را حل کنید

کنار گذاشتن مسائل به امید اینکه خود به خود حل شوند، چاره کار نیست. از متخصصین کودک و روانشناسان برای فهم بیشتر این اختلال و راههای درمان و بهبود کودک خود، کمک بگیرید. شما با فهم اتیسم، کودکتان را نیز بهتر درک میکنید و در نتیجه به توانمندیهای منحصر به فرد کودکتان پی خواهید برد.

  • بیان احساسات و عواطف

صحبت در مورد احساساتی که تجربه میکند با همسر، دوست یا کسی که شما را درک میکند یا شرایطی مشابه شما را دارد، به شما کمک میکند تا از رفتار کردن براساس احساسات منفی دوری کرده و در نتیجه در رابطه با فرزندتان احساسات مثبت بیشتری را بروز دهید.

 

شبنم قربانی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

Handbook of Parent-Child Interaction Therapy for Children on the Autism Spectrum, Cheryl Bodiford McNeil, Lauren Borduin Quetsch, Cynthia M. Anderson(2018)

Autism and Child Psychopathology Series, Johnny L. Matson, Baton Rouge(2018)

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ لذتها و چالشهای پدر و مادر بودن

  1. سیما گفت:

    ما از متخصص کودک کمک گفرفتیم کمک زیادی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.