بلاگ, رابطه والد و کودک 4

مامان اینجا خیلی تاریکه! (ترس از تاریکی در کودکان)

مدت زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

 

کودکان در سنین سه تا چهار سالگی به علت نوع تفکرشان که استدلال منطقی بزرگسالان را دارا نیست، ممکن در مورد موضوعات مختلفی دچار ترس شوند؛ یکی از مواردی که کودکان در این بازه سنی از آن میترسند، تاریکی میباشد. در بیشتر موارد ترس از تاریکی با عبور از این مرحله رشدی و با برخورد صحیح والدین از بین رفته و به ترس شدید یا فوبیا تبدیل نمیشود. اما، منظور از برخورد صحیح والدین در برخورد با ترس از تاریکی کودک چیست؟

 

  • مانند بسیاری از موقعیتهای دیگر، بازی کردن با کودک و گذراندن زمان با کیفیت در طی روز به کودک کمک میکند تا بتواند شبها در اتاق تاریک بماند؛ چرا که در مواجهه با تاریکی، فکرهایی مانند از دست دادن والدین یا جدا شدن از آنها در ذهن کودک آمده و همین فکرها به ترس کودک می انجامند.
  • استفاده از شیوه های داستان گویی یا خواندن داستانهایی با این مضمون که کودکی از تاریکی میترسیده و بعد در طی داستان توانسته بر ترس خود غلبه کند، نیز به کودک کمک میکند تا ابزار روانشناختی لازم برای غلبه بر این ترس را به دست آورد.
  • بازی با سایه ها و استفاده از شیوه داستان گویی نیز به این شکل که مثلا “خرگوشی که سایه است در تاریکی کنار توست و به تو کمک میکند تا نترسی” هم چون به نحوه تفکر خیالی کودک نزدیک است، باعث میشود تا ترس کودک نسبت به تاریکی کمتر شود.
  • استفاده از چراغهای شب نما یا جذاب کردن اتاق کودک با استفاده از ابزار مختلف و با کمک خود او نیز در کاهش ترس او از تاریکی تاثیر دارد.

 

 

برداشتی از:

 

Children’s fears and its relation to parenting style and demographic variables of children and parents (2019)

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ مامان اینجا خیلی تاریکه! (ترس از تاریکی در کودکان)

  1. مونا گفت:

    تو اتاق شب قبل خواب باهاش بازی کنید تا به تاریکی عادت کنه منو دخترم بازی سایه هارو انجام میدادیم و الان تنها تو اتاقش میخوابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.