رابطه والد و کودک 1, رابطه والد و کودک 2, رابطه والد و کودک 3, رابطه والد و کودک 4, رابطه والد و کودک 5, رابطه والد و کودک 6

نقش پدر در رشد کودک

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

در مقاله ای با عنوان مشابه به اهمیت نقش مادر در رشد کودک پرداختیم. بخشی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، اهمیت نقش پدر در رشد کودک است؛ مسئله ای که در بیشتر کتاب ها و حتی منابع فرزند پروری به آن کمتر پرداخته شده است. در ذهن عموم جامعه، پدر فردی است که در خانه وظیفۀ تامین مالی اعضا را بر عهده دارد. اما، در حقیقت نقش پدر در رشد کودک «کمک به استقلال کودک» و «اجتماعی کردن» اوست.

حضور پدر و نوع بازی هایی که نسبت به بازی های مادر و کودک، خشن تر و با چالش بیشتر هستند باعث می شود تا کودک هم از نظر فیزیکی از مادر فاصله بگیرد و مستقل شود و هم در حل مسائل و چالش هایی که در بازی و در رابطه با پدر خود با آن روبرو می شود، خبره شود.

به علاوه، پدر بر خلاف مادر، نقش رفع کنندۀ نیاز کودک را ندارد و همین مسئله باعث می شود که مانند یک مربی در کنار کودک باشد و برای حل مسائل به او کمک کند، نه اینکه خود مشکل کودک را حل کند و همین نکته، باعث می شود تا کودک به هنگام حل مشکلات و چالش های زندگی روزمره از توانمندی های خود آگاه شده و به این ترتیب، آجرهای اولیۀ با اعتماد به نفس بودن او، گذاشته شود.

 

برداشت آزاد از:

The separation that is not a separation but a form of union. Merleau-Ponty and Feminist Object Relations Theory in Dialogue.

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ نقش پدر در رشد کودک

  1. ستاره گفت:

    بچه با پدرش بازی کنه باعث میشه از مادرش فاصله بگیره و مستقل تر بشه مرسی از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.