بلاگ, رابطه والد و کودک 1, رابطه والد و کودک 2, رابطه والد و کودک 3, رابطه والد و کودک 4, رابطه والد و کودک 5, رابطه والد و کودک 6

پس از وقوع زلزله چگونه به کاهش اضطراب کودکم کمک کنم؟

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

وقایع طبیعی مانند سیل و زلزله که قابل پیش بینی نیستند، زمانی که رخ میدهند باعث میشوند تا افراد و به خصوص کودکان، اضطراب زیادی را تجربه کنند. اضطرابی که کودکان به هنگام وقوع چنین مواردی تجربه میکنند، بیشتر حول محور موضوعاتی مانند از دست دادن والدین، مرگ خودشان، خراب شدن خانه میباشد. ممکن است کودک پس از تجربه چنین مواردی در خوابیدن یا غذا خوردن دچار مشکل شود، یا بیش از حد به والدین خود بچسبد، در برخی موارد نیز ممکن است کودکان پرخاشگر شوند. اما، چگونه میتوان به عنوان والد به کودک خود آرامش خاطر دهید و اضطراب را پس از تجربه چنین وقایعی از او دور کنید؟

  • با او بازی کنید

کودکان بسیاری از احساسات و افکار خود را از طریق بازی ابراز میکنند؛ در چنین مواردی نیز ممکن است متوجه شوید که خط اصلی بازیهای کودک شما حول خراب شدن، زلزله آمدن یا حتی از دست دادن شما میچرخد. بودن شما در این بازیها و دادن آرامش به کودکتان نه فقط در غالب کلمات، بلکه، به هنگام بازی )با توجه به نقشی که در بازی دارید( باعث میشود تا از میزان اضطراب کودکتان کاسته شود؛ چراکه، شما در نقش قهرمان میتوانید او را در بازی نجات دهید یا به او اطمینان دهید که تنها نخواهد ماند.

  • به احساسات و افکار او گوش دهید

پس از تجربه زلزله، کودکان بزرگتر ) 4 سال یا بیشتر( چون از نظر زبانی و هیجانی رشدیافتهتر هستند، احساسات و افکار و سوالهای ذهنی خود را نه فقط در غالب بازی بلکه در غالب کلمات نیز بیان میکنند. حتی ممکن است یک سوال را چندین بار از شما بپرسند، توجه داشته باشید که علت تکرار یک پرسش از سوی فرزندتان این است که او با شنیدن همان جواب تکراری پس از پرسیدن سوالش، سعی در کاهش اضطراب خود دارد. پس، حتی اگر خسته هستید، سعی کنید آرامش خود را موقع جواب دادن به او حفظ کنید؛ یا اگر جواب سوال او را نمیدانید صادقانه به او بگویید، این برای او بهتر است تا هر بار جوابهای مختلفی را از شما بشوند.

 

شبنم قربانی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

برداشت آزاد از

Conversations about disasters: listening to Ecuadorian children (2019)

1 فکر در مورد “ پس از وقوع زلزله چگونه به کاهش اضطراب کودکم کمک کنم؟

  1. سادات گفت:

    ما کرمانشاه هستیم بعد از وقوع زلزله من دچار اضطراب شدم و نمیتونم خونسردی خودم رو حفظ کنم متقابلا این اضطزاب رو به بچه خودم حین وقوع زلزله نشون دادم الان مقاله شما به من کمک کرد چطوری خونسردی خودمو حفط کنم و به بچم کمک کنم تو اون موقعیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.