بلاگ, رشد هیجانی و اجتماعی 5

گفتن “صبرکن!” برای آرام کردن یک ماشین با سرعت بالا کافی نیست!

زمان لازم برای مطالعه : 3 دقیقه

 

وقتی یک کودک ناراحت است منطق جواب نمی­دهد مگر اینکه قبل از آن به نیازهای هیجانی نیمکره راست پاسخ داده باشید. بسیاری از والدین در زمان ناراحتی و عصبانیت کودک سعی دارند با گفتن جملاتی مثل “آرام باش، اتفاقی نیفتاده و درست میشه” او را آرام کنند. اما اوضاع بدتر می­شود که بهتر نمی­شود. باید بدانیم که کودکان زندگی را با به کارگیری نیمکره راست مغز آغاز می­کنند. یعنی نیمکره ای که مسئول هیجانات آدمی است. بنابراین وقتی نیاز دارند که به نیازهایشان پاسخ داده شود به صورت هیجانی پاسخ می­دهند. آنها فکر می­کنند که گرسنه اند و گریه می­کنند. این نوع از پاسخ در بدو تولد سالم و بهنجار است. اما با بالا رفتن سن آنها میبایست یاد بگیرند که از هر دو نیمکره راست (احساسات) و چپ (تفکر) استفاده کنند. یعنی بتوانند احساساتشان را مدیریت کنند. برای این منظور می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. خودتان به عنوان والد الگوی خوبی باشید.
  2. به کودک کمک کنید تا احساساتش را نامگذاری کند.
  3. تکنیک­های صبر کردن را با او تمرین کنید مثل تا 10 شمردن و نفس عمیق شکمی کشیدن.
  4. تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید مثل آرام سازی عضلانی بدن از نوک پا تا سر.
  5. با کودک خود در مورد اتفاقی که باعث آشفتگی او شده در آرامش صحبت کنید. صحبت کردن در مورد احتمالات مختلف می­تواند تفکر کودک را پرورش دهد.

طاهره خورسندی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

برداشتی از:

Healy, Maureen (2018). The emotionally healthy child: helping children calm, center, and make smarter choices. Novato, Calif.: New World Library.

 LoBue, V., Pérez-Edgar, K., Buss, K. A. (2019). Handbook of Emotional Development. Springer Nature Switzerland.

           

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.