رشد شناختی و زبان 3

مراحل یادگیری زبان دوم کودکان 2 تا 3 سال چه زمانی است؟

بهترین سن یادگیری زبان دوم در کودکان 2تا3 سال

مدت زمان مورد نیاز مطالعه: 5 دقیقه

یادگیری زبان دوم در کودک 2 تا 3 سال

همه‌ي ما می­دانیم که ویژگی­ها و قابلیت­های آدم ها به مرور تغییر می­کند و بهتر میشود. همانطور که زبان مادری هم به زمان نیاز دارد تا کاملتر شود و کودک اون رو یادبگیرد، زمان دوم هم نیاز دارد تا به مرور و کم کم کامل یادگرفته شود. اگه دوست دارید درباره این تکامل بدونید، این مقاله انتخاب خوبیه!

یادگیری زبان دوم در کودک 2 تا 3 سال

زنجیره­ ی رشد زبان در کودک

بچه­ ها وقتی متولد میشوند با گریه به ما میگویند که چه میخواهند، حدودا 6 ماهه که میشوند دوست دارند با (غان و غون) کردن منظورشان رو به ما بفهمانند. کودکی که به 10ماهگی رسیده، میتواند بعضی از کلمات یا حرکات رو بفهمد (مثلا کلمه نه یا تکان دادن سر که معنیش نه هست). حدود یک سالگی ، کودک میتواند علاوه بر اینکه دستور زبان های ساده (مثل فهمیدن جمله ای که داره مجبورش میکنه به انجام کاری یا داره منعش میکنه از انجام کاری) با جمله هایی که فقط یک کلمه داره، منظورش رو برسونه (مثلا گر منظورش دوست داشتن یک بچه ی دیگه هست با ذوق بگه نی نی !) تواین سن میتواند صدای سگ و گربه رو تقلید کند و لحنش رو تغییر بدهد. کودک وقتی به 2سالگی برسد علاقه زیادی به برقراری ارتباط کلامی با بقیه افراد اطرافش دارد.

جهش واژگان در کودک و انفجار جملات

بچه ها در 30ماهگی (یک سال و نیم) میتوانند جمله هایی رو بیان کنند که 3 کلمه دارند. فهمیدن بعضی از حرفهای بچه ها در این سن دشواره ولی وقتی به دو و نیم تا چهارسالگی برسند هنوز هم از جمله های کوتاه استفاده میکنند ولی جمله هاشون بامعنی هستند. هرکدوم از جمله ها حدود 3 تا 5 کلمه داره (مثل منم ببر فروشگاه، یک کمی شیر میخوام، باباکجاست؟)

در این سن کوچولوی شما دوست دارد اسم همه آدمها و اشیا و پدیده ها رو بداند، خیلی خوبه که والدین بتوانند با آگاهی توجه کودکشان رو بین زبان اول و دوم تقسیم کنند و اینطوری ذهن کودکشان رو با کلمات زبان دیگر آشنا کنند.

آیا محیط بر یادگیری زبان دوم تاثیر دارد؟

آیا محیط بر یادگیری زبان دوم تأثیر دارد؟

بله! هرچقدر ارتباط کودک شما با زبان دوم بیشتر باشه میتواند بهتر آن زبان را یادبگیرد. موارد خیلی مهمی که در یادگیری و استفاده کودک از زبان دوم تأثیر دارد عبارتند از:

  • ارتباط مداوم کودک با افراد مختلف
  • اشکال گیری مداوم توسط مربی یا والدین
  • پاسخگویی درست و مناسب به سوالات کودک

درکل هرچه محیط اطراف کودک غنی ­تر باشد، یادگیری بهتر انجام میشود.

یادگیری زبان دوم از کودکی یا بزرگسالی؟

در دنیایی که ما امروزه در آن زندگی میکنیم، خیلی از آدمها زبان دوم هم یادمیگیرند. سن تأثیرخیلی زیادی روی یادگیری زبان دوم دارد. بزرگسالان به دلیل اینکه قوائد دستوری رو بهتر میفهمند، زبان دوم رو سریعتر یادمیگیرند اما؛ در نهایت باید سالهای زیادی بگذرد تا بتوانند لهجه درست و خوبی رو یادبگیرند و صحبت کنند. اما کودکان خردسال میتوانند زبان دوم رو بدون لهجه صحبت کنند و در همهمه و شلوغی اون رو بهتر متوجه بشوند.

کودک در چه سنی میتواند شروع به یادگیری زبان دوم کند؟

کودک شما در یک ونیم تا دوسالگی میتواند جملات کوتاه رو بیان کند و به سرعت مراحل جمله سازی رو طی کند. در این سنین، کودک بدون اینکه متوجه باشد قوائد دستوری رو یادمیگیرد و در جمله ها استفاده میکند. این به این معناست که اگر شما علاوه بر زبان مادری، زبان دوم رو هم به کودکتان آموزش دهید، کودک میتواند بدون مشکل یا نیاز به تأکید زیاد زبان دوم رو یادبگیرد.

بیشتر یادگیری زبان مادری و زبان دوم در 5 سال اول زندگی کودک روی میدهد اما یادگیری زبان دوم فقط به این سنین محدود نمی شود.

آموزش زبان دوم در کودک 2 و 3 ساله

چگونگی یادگیری زبان دوم توسط کودکان 2 تا 3 ساله

همه­ ی ما میدانیم که محیط و آدمهای اطراف کودک چقدر در جهت­ گیری ذهن کودک تأثیر دارند و مهم هستند. دلیل این اهمیت اینه که دو روش مهم در یادگیری زبان دوم (تقویت و شرطی سازی، تقلید) تنها در صورت حضور کودک در محیط مناسب شکل میگیره:

تقویت و شرطی سازی: اگر کودک جمله ای رو درست گفت، توسط مربی یا والدین تشویق می­شود و وقتی که اشتباه کند، سرزنش خواهد شد. به این روش تقویت و شرطی سازی گفته می­شود. البته این روش در صورتی مؤثره که مربی به هر جزء جمله کودک پاسخ و بازخورد مناسب بدهد.

تقلید: کودک همیشه از رفتار بزرگترها، پدر یا مادرش، دوستانش یا اطرافیانش تقلید میکند. در زبان آموزی هم تقلید نقش مهمی دارد و به صورت تکرار کلمه ها و کاربردشان در موقعیت های مشابه با دیگری به کار میرود. درنتیجه اگر زبان دوم در محیطی که کودک درآن بازی میکند وجود داشته باشد، کودک میتواند آن زبان را تقلید کند و یادبگیرد. دراین روش هم حضور مربی یا کسی که زبان دوم را به خوبی بلد باشد مهم است تا بتواند اشتباهات کودک را تصحیح کند.

اهمیت همسالان و راهنما در یادگیری زبان

همسالان و دوستان کودک شما در یادگیری زبان دوم تأثیر زیادی دارند. بچه ها با دیدن رفتار و حرفهای یکدیگر به تکرار و تمرین میپردازند و میتوانند زبان دوم را بهتر یادبگیرند. همچنین دو روش بالا (تقویت و تقلید) هم راحتتر به انجام میرسد.

چطوری محیط غنی و مناسب برای زبان آموزی انتخاب کنیم؟

همانطور که گفته شد، محیط مناسب محیطی هست که کلمات متنوع و درست در اون به کاربرده بشه و توسط مربی متخصص اشتباهات کودک تصحیح شود. مرکز آموزشی شادآموز محیط و شرایط را برای یادگیری زبان دوم درکنار مهارت های اجتماعی فراهم کرده، تا کودک شما به راحتی بتواند زبان دوم را یادبگیرد.

 

شادآموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

 

منابع:

رایس،فیلیپ،(1395)،رشد انسان،ترجمه دکتر مهشید فروغان،ویراست چهارم، انتشارات ارجمند، تهران

هوکسما،فردریکسون، لافتوس، لوتز، (1396)،ترجمه دکترحسن رفیعی،ویراست شانزدهم، جلد اول ،انتشارات ارجمند،تهران

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ مراحل یادگیری زبان دوم کودکان 2 تا 3 سال چه زمانی است؟

  1. مهشید گفت:

    بچه چند سالگی می تونه جملات کوتاه بگه؟

    1. shadamooz گفت:

      سلام همراه گرامی
      زمان صحبت کردن در کودک مختلف متفاوت است. معمولا از یک سالگی شروع میکنند به جملات تک کلمه ای گفتن و رساند منظورشان و در یک سال و نیمگی جملات سه کلمه ای یا بیشتر می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.