رشد هیجانی و اجتماعی 4, رشد هیجانی و اجتماعی 5, رشد هیجانی و اجتماعی 6

چه کودکی از نظر هیجانی سالم است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

آیا شما می دانید کودک دلبندتان از نظر رشد هیجانی سالم است یا نه؟ آیا نشانه هایی که می توانید رشد هیجانی کودکتان را ارزیابی کند را می دانید؟

  1. می­تواند هیجان­ها را در خود و دیگران نام گذاری کند. اگر کودک آموزش درست دریافت کرده باشد می­تواند در 5 سالگی حداقل 5 احساس اصلی شادی، غم، خشم، ترس و هیجان زدگی را در خود و دیگران نام گذاری کند.

  2. می­تواند هیجانات را به طور سازنده بیان کند. کودکی که احساساتش را می­شناسد می تواند آنها را نام برده و در موردشان صحبت کند. بنابراین هیجانات سرکوب نشده و یا برون ریزی نامناسب نخواهند داشت.

  3. می­تواند خودش را کنترل کند.

  4. به جای واکنش نشان دادن به موقعیت ها، پاسخ می­دهد. یعنی بدون فکر عمل نمی­کند.

  5. با بالارفتن سنش انتخاب های هوشمندانه تری نشان می­دهد.

ممکن است الان بگویید بسیاری از بزرگسالان هم این مهارت ها را ندارند! بله، متاسفانه درست است. رشد هیجانی خود به خود اتفاق نمی­فتد و کسب مهارت در این حوزه نیاز به آموزش و تمرین دارد.

  • بهتر است از همان سال اول تولد با فرزندتان در مورد احساساتش صحبت کنید. مثلا اگر گریه می­کند بگویید: “ناراحتی؟ چی اذیتت کرده؟”

  • تکنیک صبرکن، فکر کن و عمل کن را در قالب بازی با کودکان انجام دهید و حتما خودتان در موقعیت واقعی الگو باشید. یعنی بالافاصله پاسخ ندهید. مثلا بگویید:”صبر کن فکر کنم بهت می­گم چه کار کنیم.”

  • حتما هر شب در خانه زمان گفتگو در مورد اتفاقات روزمره و احساسات تجربه شده ناشی از آن ها را فراهم کنید.

به خاطر داشته باشید که مسیر پر فرازو نشیبی در پیش دارید. پس ناامید نشوید.

 

برداشتی از:
Healy, Maureen (2018). The emotionally healthy child: helping children calm, center, and make smarter choices. Novato, Calif.: New World Library.
طاهره خورسندی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 

1 فکر در مورد “ چه کودکی از نظر هیجانی سالم است

  1. ثابتی گفت:

    جالب بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.