رشد جسمانی و فیزیولوژیک 1

همه چیز درباره تاخیر در غلت زدن نوزاد

همه چیز درباره تاخیر در غلط زدن نوزاد

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

نوزاد شما توانسته است سر و گردن خود را کنترل کند و ماهیچه‌های بالا تنه خود را تقویت کرده است. درواقع نوزاد شما به موقع گردن گرفته است. اکنون زمان غلت زدن نوزاد است، اما هنوز به طور کامل اتفاق نیفتاده است. آیا دیر شده است؟ مشکلی وجود دارد؟

اولین باری که بچه غلت می‌زند، برای والدین شگفت‌انگیز است. معمولا زمانی رخ می‌دهد که حتی انتظار آن را ندارید. حتی ممکن است برای یک لحظه به جای دیگری نگاه کنید و وقتی سرتان را برمی گردانید، متوجه نینجای کوچکی ‌شوید که موقعیت خود را با کمترین صدای ممکن تغییر داده است. غلتیدن نوزاد اولین گام برای حرکت مستقل است.

 

نوزادان در چه سنی غلت می‌زنند؟

برخی از نوزادان در سه ماهگی غلت می‌زنند! اما اگر برای نوزاد شما بیشتر از این طول کشیده است، طبیعی است. نوزادان گاهی در سن 4 ماهگی غلت می‌زنند و تا 7 ماهگی وقت دارند. معمولا برای نوزادان ساده‌تر است که از شکم به پشت غلت بزنند و پس از یک ماه می‌توانند از پشت به شکم برگردند.

برای درک دقیق زمان غلت زدن نوزاد مقاله ی رشد شناختی و حرکتی کودک از شادآموز حتما بخوانید.

راهکار برای تشویق کودک به غلت زدنراهکارهای کمک به غلت زدن نوزاد

بالا نگه داشتن سر و گردن و بالا تنه برای غلت زدن ضروری هستند. قرار دادن نوزاد به شکم در حدود 3 ماهگی به بهبود قدرت عضلات او کمک می‌کند. اما برخی از نوزادان از خوابیدن به شکم خوششان نمی ِآید. برای تشویق نوزاد به خوابیدن به شکم می‌توانید از زیرانداز های رنگی و حاوی اشکال استفاده کنید تا توجهش به آنها معطوف شود.

اگر نوزاد از خوابیدن به شکم روی زمین خوشش نمی آید، می‌توانید روی زمین بخوابید و او را روی سینه خود قرار دهید. آغوش مادر و صدای ضربان قلب مادر به نوزاد کمک می‌کند که این وضعیت را بهتر تحمل کند. همچنین، برای پیشگیری از مقاومت کودک، از دقایق کم شروع کنید. در روزهای اول برای 1 تا 2 دقیقه او را روی شکم قرار دهید و وقتی قدرت عضلات گردن و شکم او به حد کافی رسید به 10 تا 15 دقیقه در روز برسانید. اگر نوزاد شما واقعا از این کار خوشش نمی آید، هر چند روز یکبار این کار را انجام دهید.

برای تشویق غلت زدن نوزاد می‌توانید از اسباب بازی مورد علاقه او استفاده کنید. او را روی یک سطح صاف و مطمئن قرار دهید. اگر زیرانداز یا تشک نوزاد نرم باشد، غلت زدن برای او سخت‌تر می‌شود در حالی که نوزاد به پشت خوابیده است، اسباب‌بازی را در نقطه دید او قرار دهید و توجهش را جلب کنید. به او لبخند بزنید و او را دعوت کنید که به سمت اسباب‌بازی حرکت کند. می‌توانید به آرامی به او کمک کنید که به پهلو بغلتد.

چه زمانی باید نگران تاخیر در غلت زدن نوزاد بود؟

هر چند باورش برای والدین سخت است، اما برخی از نوزادان از این مرحله می‌پرند و هرگز غلت نمی‌زنند. به یاد داشته باشید که هر نوزادی با سرعت مخصوص به خود رشد می‌کند و مهم نیست که کودک شما در 3 ماهگی یا 6 ماهگی غلت می‌زند. اکثریت قریب به اتفاق نوزادان در نهایت غلت می‌زنند، سپس می‌خزند، و پس از آن راه می‌روند! تاخیر در غلت زدن نوزاد نارس طبیعی است. رشد مهارت‌های این نوزادان معمولا با تاخیر بیشتری نسبت به نوزادان ترم همراه است.

اگر میخواهید درباره روش های درمانی برای تاخیر در رشد نوزادان بدانید، این مطلب را بخوانید.
تاخیر در غلتیدن نوزاد زمانی نگران کننده است که او تا شش الی هشت ماهگی هیچ یک از دیگر مهارت‌های حرکتی، یعنی نشستن، خزیدن، و چهار دست و پا رفتن را انجام نداده است. اگر نگران تاخیر حرکتی نوزاد خود هستید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. بسیاری از نگرانی‌های والدین در ویزیت‌های پزشکی برطرف می‌شود و مشخص می‌شود که همه چیز طبیعی است.

نکات ایمنی غلت خوردن نوزاد

  • نکته بسیار مهمی که باید در مورد غلتیدن نوزاد رعایت شود ایمنی است. نمی‌توانید پیش بینی کنید که کودک برای اولین بار چه موقع غلت می‌زند. بنابراین، همیشه نوزاد را روی سطح مطمئن بخوابانید و پوشک او را تعویض کنید. از روز اول عادت کنید که موقع تعویض پوشک، یک دستتان را روی شکم او قرار دهید.
  • ملحفه، بالش‌های نرم، ضربه‌گیر و اسباب بازی‌های خطرناک را از تختخواب و گهواره نوزاد دور کنید. در این دوره، سعی کنید نوزاد را تنها نگذارید و همیشه مراقب سطوح نامطمئن و اشیای اطراف نوزاد باشید.
  • پس از شروع به غلت زدن، او را قنداق نکنید. کودک در این دوره برای غلت زدن تقلا می‌کند. این باعث می‌شود که پارچه قنداق شل شود و دور او بپیچد. این خطر خفگی را افزایش می‌دهد.
  • باید در این سن بیشتر مراقب او باشید زیرا نوزاد می تواند در کسری از ثانیه غلت بخورد و از روی تخت بدون حفاظ بیفتد. بنابراین اگر نشانه‌هایی از غلت زدن نوزاد مشاهده کردید، بهتر است به او اجازه دهید روی زمین بخوابد نه روی تخت و یا در تختی با حفاظ و ایمنی کامل باشد، آنها تازه شروع به غلت زدن کرده‌اند، و از توانایی جدیدی که دارند لذت می‌برند .

نوزاد چکونه غلت زدن را یاد میگیرد؟نوزاد چگونه غلت زدن را یاد می گیرد؟

چرخیدن نوزاد دو مرحله دارد:

از آنجایی که کودک شما کنترل بهتری بر سرش پیدا می کند و یاد می گیرد که با کمک دیگران راحت بنشیند، می تواند غلتیدن را یاد بگیرد. وقتی از غلت زدن صحبت میشود، منظور به معنای چرخش کامل است، نوزادان این چرخش کامل را در دو مرحله یاد می گیرند:

  1.  شکم به پشت
  2.  پشت به شکم

در حالی که غلت زدن اول می تواند در اوایل 4 ماهگی اتفاق بیفتد، مرحله دوم کمی دیرتر اتفاق می افتد. وقتی فرزند شما شروع به انجام هر دو حالت به صورت مداوم کند یک غلت کامل انجام شده است.

در سه ماهگی، وقتی کودک را روی شکمش قرار می‌دهید، با تکیه بر دست‌ها، سر و گردنش را بالا می‌آورد. این مینی‌شناها به او کمک می‌کند عضلاتی را که برای غلت زدن استفاده خواهد کرد بسازد. اولین باری که غلت می‌خورد شما و خودش را هم شگفت‌زده خواهد کرد.

اگرچه کودکان اغلب ابتدا از روی شکم به پشت می‌غلتند، اما برعکس آن هم کاملاً طبیعی است. در پنج ماهگی کودک شما احتمالاً قادر خواهد بود سرش را بلند کند، روی دست‌هایش بلند شود و پشتش را خم کند تا قفسه سینه‌اش را از روی زمین بلند کند و حتی ممکن است روی شکمش بدنش را تاب بدهد، لگد بزند و با دست‌هایش شنا کند. همه این تمرینات به او کمک خواهد کرد تا عضلاتی را که برای غلت زدن در هر دو جهت نیاز دارد و احتمالاً در حدود شش ماهگی رخ می‌دهد ایجاد کند.

چه کمکی میتونیم در این باره به کودک بکنیم؟

شما می‌توانید از طریق بازی، مهارت جدید کودک را تشویق کنید. اگر دیدید که به طور خودجوش روی شکمش غلت خورد یک اسباب‌بازی را در سمتی که معمولاً به آن طرف می‌غلتد تکان دهید تا شاید دوباره برای این کار تلاش کند یا اینکه یک طرفش و کمی دور از دسترسش بنشینید تا سعی کند برای نزدیک‌تر شدن به شما به سمتتان غلت بخورد.
او را تشویق کنید که لبخند بزند. غلت زدن می تواند سرگرم کننده باشد، اما در چند بار اول نیز می تواند ترسناک باشد.

اختلال خواب نوزاد و غلت زدن

نوزاد ممکن است نیمه‌ شب در جای خواب خود غلت بزند و خود را به محلی که در آن راحت نیست برساند و نتواند از آنجا بیرون بیاید، بیدار شود و شروع به گریه کند. خوشبختانه در مورد اکثر کودکان این مرحله کوتاه است و نهایتا دو هفته طول می‌کشد. با توجه به زمان کوتاه آن، ساده‌ترین راه حل برای بیشتر والدین این است که کودک را به پشت‌ قرار دهند و برایش لالایی بخوانند اگر عادت به تکان دادن دارد، تکانش بدهند تا دوباره به خواب برود.

طبق توصیه وزارت بهداشت و سلامت آمریکا، وقتی کودک توانایی غلت زدن پیدا می‌کند، اگر می‌تواند در هر جهتی که غلت زده راحت بخوابد، نیازی نیست دوباره او را به پشت برگردانید.

غلتیدن نوزاد و ایمنی در خواب

با شروع دوره غلت زدن نوزاد یکی از نگرانی‌های والدین ایمنی او در خواب است. بسیاری از مادران نگران می‌شوند که نوزاد در طول شب غلت بزند و خطر خفگی او را تهدید کند.

تحقیقات ثابت کرده‌اند که بسیاری از موارد سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار (SIDs) زیر شش ماهگی رخ می‌دهد، زمانی که شاید هنوز نوزاد شما غلت نزده است. با وجودی که خوابیدن به شکم یکی از عوامل خطر مرگ نوزاد است، اما عوامل دیگری مانند مصرف سیگار در اطراف نوزاد، وجود ملحفه و پتوی سنگین در تخت نوزاد از عوامل مهم‌تر به شمار می‌آیند.

طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و APA زمانی که نوزاد غلت زدن را یاد می‌گیرد، خودش پوزیشن راحت برای خوابیدن را پیدا می‌کند. بنابراین، اگر نوزاد در طول شب غلت زده است، نیازی نیست هر بار او را به پشت برگردانید. با این کار، خواب خودتان و نوزاد را مختل خواهید کرد. نوزادان در این سن توانایی بیدار شدن و عکس‌العمل نشان دادن را دارند. اگر نوزاد در طول شب در وضعیتی قرار گیرد که برای او ناراحت‌کننده است، حتما با صدای گریه شما را بیدار خواهد کرد.

مقاله ی مهارت های حرکتی ظریف نوزاد از شادآموز را بخوانید.

مراحل رشد حرکتی نوزاد از زیباترین و به یادماندنی‌ترین لحظات رشد فرزند هستند و والدین از این سفر پرماجرا بیشترین لذت را خواهند برد. غلت زدن نوزاد یکی از مهارت‌های مهم حرکتی است. با این حال، بسیاری از نوزادان ممکن است این مرحله را تجربه نکنند و به مراحل بالاتر رشد جهش کنند. سوالات خود را در این مورد در قسمت دیدگاه برای شاد آموز بنویسید.

شادآموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

منبع:

bellybelly

2 فکر در مورد “ همه چیز درباره تاخیر در غلت زدن نوزاد

  1. زهرا گفت:

    بچه از چه سنی میتونه شروع به غلت زدن بکنه

    1. shadamooz گفت:

      سلام همراه گرامی
      همانطور که در مقاله بیان شد، نوزاد تا 7 ماهگی فرصت دارند غلت بزنند. علت تاخیر در غلت زدن نوزاد بعد از 7 ماهگی انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.