رابطه والد و کودک 6, رشد شناختی و زبان 6

چرا کودک زیاد سوال می پرسد؟

چرا کودک زیاد سوال می پرسد؟

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا کودکان دائم سوال می پرسند؟ آیا دلایلی واقعی برای سوالات آن ها وجود دارد؟ چرا دائم چرا چرا می کنند؟
حتما برای شما هم پیش آمده است که در ماشین به همراه فرزند ۳ تا ۵ ساله خود نشسته باشید و او دائما سوالاتی از شما بپرسد… سوالاتی که شاید خود شما نیز پاسخ آن ها را ندانید…
مثلا او می پرسد : مامان چرا ماه پشت ابرهاست؟
چرا تو آسمان هواپیما نیست؟
چرا ماشین ها تندتر از ما حرکت می کنند؟
و ده ها سوال دیگر

برای دانستن دلایل این پرسش های کودکانه و پیدا کردن راه هایی برای پاسخ دادن به کودکان با ما همراه باشید.

سوال پرسیدن کودکان و جواب مناسب به کودک

سوال پرسیدن کودکان و جواب درست به آن

اگر فرزند شما زیاد سوال بپرسد و دلایل همه چیز را جویا شود، پاسخ دادن به همه ی سوالات او برای شما سخت و خسته کننده می شود. کودکان به طور معمول در سن بین ۲ تا ۵ سالگی ۴۰۰۰۰ سوال می پرسند.

دلیل این که کودک شما سوالات زیادی می پرسد، اذیت کردن شما نیست! آن ها فقط از شما توضیح می خواهند، کودکانی که توضیحات درستی دریافت کنند دست از تکرار سوال خود بر می دارند و وقتی راضی شدند ممکن است سوالاتی به دنبال سوال قبلی خود می پرسند، اما اگر از جوابی که شما به او می دهید راضی نشوند ممکن است بارها و بارها سوال خود را تکرار کنند تا وقتی که جوابی قانع کننده دریافت کنند.

بنابراین اگر گمان کردید با پاسخ هایی مثل “نمی دانم” ، یا “چون من می گویم” می توانید کودک خود را قانع کنید، سخت در اشتباهید.

اگر پاسخ سوالات او را نمی دانید سرچ کنید و جوابی برای سؤالش پیدا کنید. یا زمانی که کودک لجبازی می کند و می پرسد” چرا باید شلوارم را بپوشم ” جوابی مناسب به او بدهید نه اینکه صرفا بگویید” چون من می گم”.

در مقاله ی برخی سوالات جنسی کودکان تعداد از سوالات کودکان در زمینه های جنسی و پاسخ مناسب برای آنها را تهیه کرده ایم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این مقاله از شادآموز را بخوانید.

پرسیدن سوال زیاد کودک

چرا کودکان سوالات زیادی می پرسند؟

احتمالا دلیلش یکی از دلایل زیر است:

1. نیاز آن ها به دانستن

در حالی که کودکان بزرگ می شوند، متوجه این می شوند که در محیط اطرافشان چیزهای شگفت آور زیادی وجود دارد و سوالاتی که می پرسند در پیرامون کشف دنیای اطرافشان است.

برای یک کودک همه چیز جدید است و نیاز دارد همه چیز را بشناسد و در مورد آن ها بیشتر بداند. اما گاهی راحت نمی شود به سوالات آن ها پاسخ داد. مثلا کودک می پرسد که “چرا این حشره قرمز و سیاه است ؟”.

اما ایرادی ندارد، چرا که با پاسخ دادن به او در مسیر رشد مغزش و پیشرفت آن به کودکتان کمک می کنید.
سنین پیش دبستانی و دبستان مناسب ترین زمان برای رشد دانش کودکان و افزایش حس کنجکاوی برای یادگیری آن هاست. کودکان به مرور که بزرگتر می شوند سوالات کمتری می پرسند که در نتیجه ی آن مشارکت کمتر را در مدرسه به دنبال خواهد داشت.

2. توجه طلبی کودکان

کودکان بارها سوالاتشان را تکرار می کنند چرا که ما متوجه سوالات آن ها نمی شویم و یا به درستی به آن ها گوش نمی دهیم.
بنابراین بهترین راه این است که برای لحظاتی از کاری که انجام می دادید فاصله بگیرید و با کودکتان صحبت کنید. پس از آن که شما به او توجه کافی و لازم را نشان دادید، می توانید در مورد کاری که مشغول به انجامش بودید برای او توضیح دهید و بعد به کارتان برگردید.

3. مخالفت و سرپیچی ِ کودکان

گاهی اوقات سوال پرسیدن کودکان راهی برای مخالفت آن هاست. مثلا می پرسند “چرا من باید مسواک بزنم” این سوال ممکن است همیشه خسته کننده باشد به خصوص اگر آخر وقتِ یک روز خسته کننده پرسیده شود اما عصبانیت شما کمکی به بهبود وضع نمی کند بلکه وضعیت را بدتر هم می کند. به جای اینکه به او بگویید “چون که من بهت میگم” برایش توضیح دهید که در صورت مسواک نکردن دندان هایش چه عواقبی در انتظارش است. صبر و تکرار بیشتر اوقات جواب می دهند.

برای آشنایی بیشتر با مسواک زدن کودک این مقاله از شادآموز را بخوانید.

پاسخ برای هزاران سوال کودک

چگونگی پاسخ هزاران سوال کودک

1. به سوالش پاسخ دهید

گاهی اوقات کودک شما فقط به یک پاسخ درست نیاز دارد. پس به جای نادیده گرفتن سوالش به او پاسخ دهید. بنابراین وقتی می گوید “چرا باید شلوارم را بپوشم؟”، پاسخ دهید: “چون در غیر این صورت سرما می خوری” اگر کودک شما با این جواب قانع شود شانس اینکه سؤالش را تکرار نکند و بگذارد به کارتان برسید بالا می رود. اگر توضیح سوال او طولانی است، تلاش کنید پاسخی کوتاه و متناسب با سن‌اش به کودک بدهید.

2. بپذیرید که نمی دانید

اگر صادقانه به کودکتان بگویید که در مورد آن موضوع نمی دانید، او را نمی رنجانید. شما می توانید در مورد آن موضوع تحقيق کنید و بعد به زبان خود کودک برای او توضیح دهید. در آن لحظه نیز به او بگویید که در مورد سؤالش مطالعه می کنید و حتما اطلاعات را به او می دهید.
در این صورت هم دانش عمومی خودتان را ارتقا بخشیدید و هم حس کنجکاوی و تمایل طبیعی کودکتان به یادگیری را پرورش دادید.

3. با همدیگر به تحقيق بپردازید

کودکان توانایی این را دارند که با سوالاتشان شما را کلافه کنند! به این دلیل که آن ها بسیار بیشتر از بزرگسالان به تماشا کردن و تجزیه و تحلیل کردن محیط اطرافشان می پردازند. بنابراین اگر کودکتان شما را ببیند که در حال تحقیق کردن در مورد چیزی هستید که نمی دانید، تشویق می شود که عمل شما را تکرار کند. حتی می توانید یک دایره المعارف بیرون بیاورید و با هم جواب را بفهمید. این همچنین عادت به مطالعه را در کودک شما تقویت می کند، یا اگر هنوز شروع به خواندن نکرده است، او را به کتاب خواندن عادت می دهد.

4. سؤالش را از خودش بپرسید

می توانید سؤال را برگردانید و از فرزند خود بپرسید که چرا. به عنوان مثال، اگر فرزندتان از شما پرسید که “چرا سگ ها دوست دارند دم خود را تکان دهند”، می توانید از کودک خود بخواهید در مورد آن فکر کند و خودش به این سوال پاسخ دهد. این کار کودک شما را تشویق می کند تا بفهمد چه چیزی در ذهنش است. گوش دادن به پاسخ های تخیلی آن ها بسیار لذت بخش اند. با این حال، به یاد داشته باشید که لحنی که در اینجا استفاده می کنید تفاوت زیادی ایجاد می کند، اگر در حین پرسیدن عصبانی به نظر می رسید، ممکن است نتیجه معکوس آن چیزی باشد که می خواستید به دست آورید.

5. صبر کلید اصلی است

و در نهایت، برای ایجاد هر نوع پیشرفتی در رابطه با فرزندتان، به صبر و شکیبایی نیاز دارید.

مقالات مرتبط:

تربیت جنسی کودکان

آموزش بهداشت فردی به کودک

پوشش والدین در مقابل کودک چگونه باید باشد؟

آموزش حریم خصوصی به کودک

 

سوالات کودکان بخش زیبایی از دنیای کودکی و توجه آن ها به محیط اطرافشان است، ما در مهد و پیش دبستانی دوزبانه شادآموز، پیوسته در تلاشیم که فضایی شادتر و آموزنده تر برای کودکان فراهم کنیم. در راه تحقق این فضا، کودکان عزیزمان علاوه بر آموزش مهارت های اجتماعی در کنار یکدیگر، با کمک مربیان و متخصصان کودک و با استفاده از جدیدترین متد، آموزش های مختلف را به همراه بازی و سرگرمی فرا می گیرند، سوال می پرسند و جواب می گیرند، به همراه یکدیگر و مربیان به تحقيق می پردازند و در کنار آموزش از کنار هم بودن لذت می برند.
در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با این مقاله در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید.

شادآموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

منبع:

scarymommy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.