رشد هیجانی و اجتماعی 1, رشد هیجانی و اجتماعی 2, رشد هیجانی و اجتماعی 3, رشد هیجانی و اجتماعی 4, رشد هیجانی و اجتماعی 5, رشد هیجانی و اجتماعی 6

آیا فرزند من مجاز به استفاده از تلفن همراه هست؟

استفاده از موبایل در کودکان

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

در عصر حاضر موبایل جز جدا نشدنی زندگی ما هست و بچه ها از سن پایین با تلفن همراه پدر و مادرشون بازی میکنند. حتی بعضی از بچه های زیر 8 سال تبلت یا موبایل شخصی دارند. از اونجایی که این امر در سراسر دنیا رایجه خیلی از پدر و مادرها نگران این هستند که چه زمانی و تحت چه شرایطی به فرزندشون اجازه استفاده از تلفن همراه بدهند.

اما اگه این مقاله رو مطالعه میکنید جای نگرانی نیست و قراره این مسأله رو برای کودکان از نوزادی تا 8 سالگی بررسی کنیم.

کودکان و استفاده از موبایل

کودکان و استفاده از موبایل

تحقیقات نشون داده که بچه های زیر 8 سال بیشتر از تبلت برای بازی کردن و تماشای کارتون و انیمیشن استفاده میکنند. بچه ها در این سن به ندرت از اپلیکیشن های پیام رسان مثل واتس اپ و تلگرام استفاده می کنند. اون ها بیشتر ترجیح میدهند که در خلوت خودشون بازی کنند و والدین هم از این اتفاق استقبال میکنند که از زمانشون برای رسیدگی به کارهای عقب افتاده برسند.

مزایای استفاده از موبایل برای کودک

  • بعضی از اپلیکیشن های موبایل فوایدی همچون افزایش مهارت های شناختی کودک، کمک به استقلال کودک و قدرت تصمیم گیری همچنین کمک به یافتن علاقه مندی های کودک دارند.
  • والدین می توانند کودک رو با بازی های خلاقانه مثل حل کردن پازلهای آنلاین یا بازی های مربوط به یاد گرفتن زبان آشنا کنند.
  • همچنین موبایل های هوشمند ابزارهای سرگرمی بی نظیری برای کودک فراهم میکنند.

معایب استفاده ی کودک از موبایل

معایب استفاده از موبایل برای کودک

  • از طرف دیگه ممکنه بچه ها در معرض خطر قرار بگیرند، مثل تماشای محتوای غیر اخلاقی و نامناسب برای سنشون، و یا خطرهایی مربوط به امنیت و تعرض به حریم خصوصی و تماس با افراد غریبه و یا تماشای فیلم های ترسناک برای کودکان مناسب نیستند.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض صفحه نمایشگر موبایل پیامدهای منفی مختلفی دارد از جمله کاهش محدوده ی توجه، توانایی تمرکز، ایجاد هیجان یا عصبی شدن بیش از حد، همچنین ناامیدی و استرس، و حتی میتونه منجر به انزوای اجتماعی و کم تحرکی بشه.
  • علاوه بر این، بچه ها به سرگرم کردن خودشون با موبایل عادت میکنند تا جایی که دیگه ممکنه تمایلی به فعالیت های مفیدی مثل هنرهای خلاقانه، ورزش، فعالیت در فضای باز و بازی به روش سنتی نداشته باشند.

تحقیقات نشان می دهند که اکثر والدین از پتانسیل تکنولوژی‌های دیجیتالی برای یادگیری و پیشرفت فرزندشون آگاه هستند اما از ریسک‌های استفاده از اینترنت و پیامدهای منفی در سلامت و رفاه، مانند اعتیاد، عدم پیشرفت مهارت های اجتماعی، اختلالات خواب و چاقی کودک میترسند.

چون که هیچ فرمول جادویی برای حل این مسئله وجود نداره، والدین معمولا یک رویکرد ساده‌ای رو پیش می‌گیرند که چیزی نیست جز کنترل کردن نصب برنامه‌ها و مدت زمانی که کودک از موبایل استفاده میکنه. (مثل محدودیت استفاده از تبلت فقط یک ساعت در روز و اجازه والدین برای نصب یک برنامه جدید)

یک راه ساده اینه که والدین ابتدا روی رفتار خودشون تسلط داشته باشند به طور مثال وقتی که پدر و مادر زمان مشخصی از روز رو به چک کردن موبایل یا لپ تاپ شون اختصاص دهند و برای سرگرمی های خانوادگی و بازی های دست جمعی علاقه نشان دهند، کودک به مرور یاد میگیره که هر چیزی زمان خاص خودش رو داره و نمیشه از این قانون سرپیچی کرد.

محدودیت زمان استفاده از گوشی هوشمند به ترتیب سن

هر کودکی متناسب با سنش می تواند در یک بازه ی زمانی مشخص از موبایل و تبلت استفاده کند که این زمان استفاده در کودکان با گروه سنی های مختلف، متفاوت است که با هم در ادامه به توضیح اینکه هر گروه سنی چه زمانی را مجاز به استفاده از موبایل یا تبلت هستند می پردازیم.

زمان مناسب استفاده ی موبایل کودک از نوزادی تا 2 سالگی

انجمن متخصصین اطفال کانادا پیشنهاد می کنند که به طور کلی کودکان زیر دو سال هرگز نباید از گوشی تلفن همراه استفاده کند زیرا که در این سن صفحه نمایش برای رشد مغز مضر است.

زمان مناسب استفاده ی موبایل کودک 2 تا 4 سالگی

در این بازه زمانی بهتر است که کودک حدود نیم ساعت در روز با گوشی هوشمند کار کند. به گفته آقای مایکل چنگ، روانپزشک کودک و خانواده از کانادا، دستگاه های تلفن همراه باعث می شوند که مغز از سنین پایین به ترشح زیاد دوپامین عادت کند (دوپامین در پی “احساس خوب” توسط مغز آزاد می شود) کار کردن بیش از حد با صفحه نمایش باعث آزاد شدن دوپامین و همچنین آدرنالین در مغز می‌شود به همین سبب گوشی‌های تلفن همراه بسیار اعتیادآور هستند بهتر است که از همان ابتدا عادت کند که مدت زمان کمی با گوشی هوشمند کار کند.

زمان مناسب استفاده ی موبایل کودک 4 تا 6 سالگی

کودکان ۴ الی ۶ ساله می توانند حدود یک ساعت یا کمی بیشتر از تبلت یا موبایل استفاده کنند. برای جلوگیری از خستگی چشم بهتره که این مدت زمان به قسمت های ۲۰ دقیقه‌ای تقسیم شود. (از آنجایی که این کودکان در بازه سنی خیلی مهمی قرار دارند و ذهنشون تربیت پذیره، والدین باید نسبت به محتوای بازی ها آگاه باشند. از بازی های خشن، بازی های حاوی تصاویر نامناسب و بازی هایی که قدرت تفکر و تخیل کودک رو به کار نمیگیره باید دوری کرد.)

زمان مناسب استفاده ی موبایل کودک 6 تا 8 سالگی

این گروه سنی نباید بیش از دو ساعت در روز را پای گوشی همراه بگذرانند. هرچه این مدت زمانی کوتاه تر باشد برای سلامتی کودک بهتر است.

محتوای مناسب کودک در موبایل

چه محتوایی برای کودک مناسبه؟

  1. محتوایی که به رشد کودک در ابعاد مختلف مثل یادگیری، خلاقیت و مشارکت کمک کنه. بنابراین یکی از ویژگیهای محتوای خوب اینه که کودک رو به یادگیری مهارت های بیشتر تشویق کنه.

    به طور کلی بازی هایی که نیاز به تمرکز دارند باعث افزایش صبر و خلاقیت کودک می شوند. بنابراین توصیه میشه که پدر و مادرها فرزندانشان را به سمت این دسته از بازی ها تشویق کند. (مثل بازی های رنگ شناسی، عدد شناسی، جورچین و پازل)

  2. محتوایی که حاوی هیچ گونه خشونت و کلیشه های جنسیتی نباشه. از آنجایی که سرعت یادگیری کودکان بسیار بالاست بنابراین یک صحنه خشونت‌آمیز ممکنه تا مدت ها توی ذهن شون بمونه و باعث بشه کودک یک جایی اون رفتار خشن رو تقلید کنه. همچنین کلیشه های جنسیتی مثل قوی بودن پسرا نسبت به دخترا و حساسیت و ضعف دخترا ممکن است اثرات بلند مدت روانی داشته باشه که به سختی قابل جبران هست.

مقالات مرتبط:

اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

بازی ها و اسباب بازی های مناسب کودک 5 تا 6 سال

در آخر، باید اعتراف کرد دنیای ما با گوشی هوشمند عجین شده و نمی توان از بچه ها انتظار داشت که جذب گجت های الکترونیکی نشن، اما با رعایت چند نکته ساده میتونیم با خیال راحت تری این گجت ها رو در اختیار فرزندانمون قرار بدیم:

  • بچه ها نباید از ساعت 9 شب تا 7 صبح گوشی دست بگیرند
  • بچه ها در طول صبحانه، نهار و شام گوشی‌هاشون رو کنار بذارند
  • بچه ها نمی توانند گوشی یا تبلت رو به تخت خواب ببرند
  • بدون اجازه والدین نباید برنامه یا فیلمی دانلود کنند
  • مسئولیت مراقبت از تبلت یا موبایل بر عهده‌ی فرزند هست و باید بهش یاد داده بشه که از وسیله‌اش مراقبت کنه

شادآموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ آیا فرزند من مجاز به استفاده از تلفن همراه هست؟

  1. ساغر گفت:

    دخترم 5 سالشه با گوشی کارتون میبینه ایا محدودش باید بکنم؟ روزی 3 4 ساعت دستشه

    1. shadamooz گفت:

      سلام همراه گرامی
      استفاده از گوشی تلفن همراه برای کودکان مجاز نیست مگر روزی 1 ساعت یا کمتر از آن. به دلیل نامناسب بودن نور صفحه نمایش موبایل، امواج تلفن همراه، نامناسب بودن فاصله ی صفحه نمایش با چشمان کودک و خیلی دلایل دیگر. به جای موبایل می توانید کارتون را در تلویزیون برای او نمایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.