رابطه والد و کودک 2, رابطه والد و کودک 3, رابطه والد و کودک 4, رابطه والد و کودک 5, رابطه والد و کودک 6

9راهکار آماده كردن فرزند اول برای فرزند جدید

9راهکار آماده کردن فرزند اول برای فرزند جدید

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

9 راهکار برای پذیرش نوزاد جدید

اگر در ماه‌های آینده منتظر فرزند جدیدی هستید، فکر کردن به روش‌های آماده كردن فرزند اول برای ورود فرزند دوم به خانواده اهمیت زیادی دارد.
واکنش کودک به این خبر می‌تواند هر چیزی از شادی، عصبانیت یا فقدان پاسخ باشد و همه آنها طبیعی است. بخش زیادی از واکنش فرزندتان به ماجرا مربوط به سن اوست. مسلماً یک کودک 3 ساله تغییرات احتمالی آینده در پویایی خانواده را به اندازه یک کودک 5 ساله درک نمی‌کند. نحوه واکنش آنها بخش بزرگی از رشد عاطفی کودک خردسال است.

آماده کردن کودک برای نوزاد جدید

آمادگی برای نوزاد جدید: احساس کودک بعد از تولد نوزاد جدید چیست؟

هنگامی که یک نوزاد جدید به جمع خانواده اضافه می شود، کودکان دیگر ممکن است هیجان زده شوند، نگران شوند، دچار اختلال اضطراب و استرس شوند. اما آنها باید یاد بگیرند که عشق و توجه را با نوزاد جدید به اشتراک بگذارند. رسیدن به این تعادل می تواند یک قدم بزرگ برای کودک باشد، به خصوص اگر بچه ها هنوز نوپا هستند. احساس اصلی آنها این است که از کانون توجه خارج شده اند.

تقریباً همه کودکان باید زمانی که نوزاد جدید به خانواده می‌پیوندد خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. اما با رعایت موارد فرزندپروی، معمولاً زمانی که نوزاد جدید به حدود 14 ماهگی برسد، در نهایت وقت آن است که یک رابطه مثبت خواهر و برادری ایجاد شود.

بچه‌های بزرگتر ممکن است جزئیاتی در مورد اینکه نوزاد از کجا آمده است، چگونه در شکم مادرش پدیدار شده و چگونه بیرون می‌آید بخواهند بدانند. وقتی نوبت به صحبت با فرزندانتان در مورد مسائل جنسی می رسد، توضیحات ساده و مناسب سن کودک بهترین جواب خواهد بود. برخی سوالات جنسی کودک را همراه پاسخ مناسب به آن در این مقاله قرار دادیم.

چه زمانی باید در مورد نوزاد جدید با کودک صحبت کنید؟

اگر در حال آماده شدن برای بچه دار شدن هستید، زمان و میزان صحبت شما در مورد نوزاد جدید به خودتان بستگی دارد. سن فرزندتان نیز در این امر بی تاثیر نیست.

بهتر است که در اوایل بارداری و یا حتی 3 تا 4 ماه قبل از شروع بارداری با فرزندتان درباره عضو جدید خانواده صحبت کنید. می توانید در ابتدا به طور کلی در مورد نوزادان صحبت کنید اینکه آنها چقدر به مراقبت نیاز دارند، چقدر به عشق و محبت نیاز دارند و باید همه ی اعضای خانواده از آنها محافظت و نگهداری کنند و سپس در مورد نوزاد جدید خود صحبت کنید.

کودکان نوپا مفهوم زمان را درک نمی کنند، بنابراین وقتی به فرزندتان توضیح می دهید که یک نوزاد جدید به زودی به خانواده ی ما اضافه می شود، سعی کنید آن را به یک اتفاق آشنا ربط دهید. مثلا می توانید بگویید که نوزاد جدید به زودی پس از روز تولد خاله به دنیا می آید.

اگر کودک شما آماده آموزش توالت رفتن یا خوابیدن به تنهایی است، بهتر است که این تغییرات را قبل از تولد نوزاد جدید شروع کنید، یا این تغییرات را تا بعد از آن رها کنید.

روش های آماده کردن فرزند اول برای نوزاد جدید در دوران بارداری

راهکارهای آماده كردن فرزند اول برای فرزند دوم در دوران بارداری

بهترین رویکرد این است که قبل از زایمان، بچه اول را آماده تولد نوزاد کنید.

زمان تولد را به او خبر دهید

کودکان بین 3 تا 5 سال درک روشنی از زمان ندارند و از طرفی نمی‌توانند مدت زیادی برای چیزی صبوری کنند. بنابراین، بهتر است به آنها زمانی را بگویید که برایشان قابل درک است. مثلا بگویید وقتی هوا گرم و یا سرد شود، نوزاد به دنیا می‌آید.

به آنها یادآوری کنید که آنها نیز زمانی نوزاد بودند

عکس‌ها، فیلم‌ها، لباس‌ها و وسایل او را از کمد بیرون بکشید و با از او روزهایی حرف بزنید که به دنیا آمده بود. به او بگویید چه نوزاد بامزه‌ای بوده است و داشتن یک کوچولوی دیگر در خانه چقدر لذت‌بخش خواهد بود.

چگونه کودک را برای نوزاد جدید آماده کنیم؟

از آنها مشاوره بخواهید

بهتر است در مواردی از آنها مشورت بخواهید که می‌توانید نظر او را اجرا کنید. مثلاً اگر از او بخواهید اسمی برای نوزاد بگوید، احتمالاً با اسم خوبی مواجه نخواهید شد. برای آماده كردن فرزند اول برای فرزند دوم می‌توانید نظر او را در مورد سایر جزئیات مهم مانند تخت خواب، اسباب بازی‌ها و حتی لباس بپرسید. درگیر کردن کودکان خردسال در فرآیند آماده شدن برای ورود برای نوزاد جدید به آنها نشان می‌دهد که آنها عضو مهمی از خانواده هستند و بخشی از زندگی خواهر و برادر جدید هستند.

انتظار کمی بدخلقی داشته باشید

کاملاً طبیعی است که کودک در طول روز یا هفته احساست مختلفی در مورد نوزاد داشته باشد. گاهی از ورود او احساس هیجان می‌کند و ساعتی بعد نگران از دست دادن شما می‌شود. مهم نیست که کودک چه واکنشی نشان می‌دهد، مهم است که به دقت گوش دهید و به او اهمیت دهید.

روی خواهر و برادر بزرگتر بودن تاکید کنید

کودکان خردسال هنوز خودمحور هستند و هنوز به دنبال کشف جایگاه خود در خانواده هستند. برای آماده كردن فرزند اول برای فرزند دوم به او بگویید که چه خواهر یا برادر بزرگی خواهد شد و چگونه خانواده به کمک او نیاز خواهد داشت. برای تغییرات عجله نکنید. به ناگاه اتاق و لوازم او را نگیرید و به او نگویید که باید برای نوزاد جا باز کند. سعی کنید حریم او را دست نخورده نگه دارید. مقاله ی روابط خواهر و برادر در خانواده را بخوانید.

فرزند اول اولین نفر باشد که با نوزاد ملاقات می کند

آماده كردن فرزند اول برای فرزند دوم در بیمارستان

پس از زایمان و در حالی که هنوز در بیمارستان بستری هستید، لازم است همچنان به کودک اول خود فکر کنید. اجازه دهید فرزندتان اولین عضوی از خانواده باشد که نوزاد را پس از تولد ملاقات می‌کند. سعی کنید این دیدار خلوت و در حریم خود خانواده انجام شود تا فرزندتان بتواند در آرامش و بدون حضور جمعیت واکنش نشان دهد.

وقتی زمان آن می‌رسد که سایر اعضای خانواده با نوزاد ملاقات کنند، اجازه دهید کودک هر طور راحت است عمل کند. بعضی از آنها دوست دارند کنترل اوضاع را به دست بگیرند و خودشان نوزاد را به دیگران معرفی کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند عقب بمانند و تماشاگر باشند. در این صورت، از یکی از بستگانی که فرزندتان با او صمیمی است بخواهید که او را به پیاده روی یا پارک ببرد تا کمی از همه چیز دور شود.

زندگی با نوزاد جدید در خانه

انتظار پسروی رشد داشته باشید

انتظار می‌رود که کودکان تا سن 5 سالگی در برخورد با نوزاد جدید، پسروی رشد از خود نشان دهند. یعنی ناگهان می‌خواهند به جای لیوان با شیشه شیر آب بخورند یا در گهواره بخوابند. عصبانی نشوید. به او بیشتر محبت کنید و وقتی مانند یک بچه بزرگ رفتار می‌کند او را تشویق کنید.

از کمک‌های او استقبال کنید

حتی کودک 4-5 ساله هم می‌تواند کارهایی انجام دهد که در نگهداری از نوزاد به شما کمک کند: پوشک آوردن، هل دادن کالسکه، انتخاب بین چند لباس یا پوشاندن جوراب کودک. هر چند مشارکت او باعث می‌شود همه چیز کمی بیشتر از معمول طول بکشد، اما از تلاش‌های او استقبال کنید.

زمان ویژه‌ای به او اختصاص دهید

نوزاد به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد و این زمان زیادی از والدین می‌گیرد. اما فراموش نکنید که بچه اول نیز به محبت و توجه نیاز دارد. برای آماده كردن فرزند اول برای فرزند دوم باید به او اطمینان دهید که این توجه از او دریغ نمی‌شود. زمانی که در حال شیردهی هستید، برای فرزند اولتان کتاب بخوانید (این فعالیت به نفع هر دو کودک است).

در عین حال، بچه اول به زمانی نیاز دارد که فقط او و والد باشند و این زمان صرفاً مال او باشد. این کار در چند روز اول ممکن است سخت باشد، به خصوص که هیچ کس به درستی نمی‌خوابد و به احتمال زیاد روال امور از دست رفته است. از یکی از اعضای خانواده بخواهید از نوزاد برای ساعتی نگهداری کند و در این زمان شما به طور اختصاصی با فرزند اولتان بازی کنید و وقت بگذرانید. با او از چیزهایی حرف بزنید که هیچ ارتباطی با نوزاد جدید ندارند، مانند پیش دبستانی، دوستانش، کارهایی که در طول روز انجام داده و از این قبیل.

برخی از کودکان با آغوش باز از نوزاد جدید استقبال می‌کنند و هرگز بدخلقی نمی‌کنند. اما برای برخی دیگر اصلاً قابل قبول نیست. بسیاری از کودکان نیز جایی در این بین هستند. این به عهده والدین است که بچه اول را آماده ورود نوزاد جدید کنند.

اولویت اول این است که مطمئن شوید فرزندتان احساس دوست داشته شدن و خواستنی بودن دارد. اجازه دهید با آرامش حرف‌ها و نگرانی‌هایش را برای شما بیان کند. در عین حال، می‌توانید از یک مربی نیز برای جلب همکاری کودک کمک بگیرید. مربیان پیش دبستانی می‌توانند با تعریف کردن داستان خواهر برادر جدید، در آماده كردن فرزند اول برای فرزند دوم به شما کمک کنند. ما در شادآموز به فکر آرامش و شادی کودکان هستیم. 

شادآموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

منبع:

verywellfamily

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ 9راهکار آماده كردن فرزند اول برای فرزند جدید

  1. صبا گفت:

    اینکه پسروی رشدی داشته باشه بچه اول به خاطر دیدن شیرخوردن با شیشه نوزاد ازم شیشه میخواد و یا می خواد در گهواره بخوابه طبیعیه؟

    1. shadamooz گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله پسروی در رشد برای بچه های اول بعد از به دنیا آمدن فرزند بعدی طبیعیه. با رعایت مسائل فرزندپروری و توجه مناسب به فرزند اولتان به زودی مسائل کودک برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.