رشد جسمانی و فیزیولوژیک 1

وزن گیری نوزاد | نکات ضروری برای افزایش وزن نوزاد و شیردهی کافی

تغذیه و وزن گیری نوزاد

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

وزن گیری نوزاد چگونه اتفاق می افتد؟

آیا لپ‌های کوچولوی دوست‌داشتنی‌تان را با لپ‌های تپلوی نوزاد فامیل مقایسه می‌کنید و غصه می‌خورید؟ اگر نگران وزن گیری نوزاد هستید، با این مطلب همراه باشید.

آیا نوزاد شما واقعا به افزایش وزن نیاز دارد؟

در نظر بسیاری از افراد، نوزاد تپل سالم و جذاب‌تر است. این تصور غلط باعث می‌شود که برخی از مادران بی‌دلیل به دنبال افزایش وزن نوزاد باشند.

اگر احساس می‌کنید نوزاد شما وزن نمی‌گیرد، اولین گام مراجعه به پزشک متخصص اطفال و دریافت مشاوره است. پزشک رشد نوزاد را با نمودار رشد مقایسه می‌کند و در صورت کمبود وزن، راهنمایی‌های لازم را به شما می‌کند. رشد هر نوزاد مختص اوست. اگر رشد فرزندتان مسیر طبیعی خود را روی نمودار طی می‌کند، برای وزن گیری نوزاد بالاتر از حد طبیعی اصرار نکنید.

وزن گیری نوزاد چگونه است؟

نشانه‌های کافی بودن شیر مادر

اگر نگران آن هستید که نوزاد به قدر کافی شیر می‌خورد، نشانه‌های زیر نیز حاکی از مطلوب بودن وضعیت تغذیه نوزاد هستند. نوزادی که خوب و کافی شیر میخورد:

  • فعال و هوشیار است.
  • پس از شیر خوردن راضی به نظر می‌رسد.
  • طی 24 ساعت ، 8 تا 12 بار شیر می‌خورد.
  • طی 3 روز، 3 بار یا بیشتر دفع دارد.
  • روزی 6 بار یا بیشتر پوشکش را خیس می‌کند.

وزن گیری نوزاد 0 تا 3 ماه چگونه است؟

انتظارات رشد: از بدو تولد تا 3 ماهگی، انتظار می‌رود که نوزاد حدود 1.5 تا 2.5 سانتی متر در ماه و حدود 140 تا 250 گرم در هفته رشد کند. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، هر 2 تا 3 ساعت یکبار به او شیر بدهید. فواصل شیردهی در صورت تغذیه با شیرخشک باید حدود 3 تا 4 ساعت باشد.

افزایش وزن نوزاد 3 تا 7 ماه

افزایش وزن نوزاد 3 تا 7 ماه چگونه است؟

انتظارات رشد: در سه ماهه دوم، وزن گیری نوزاد کمی کند می‌شود؛ احتمالاً فقط 110 گرم در هفته اضافه خواهد کرد. در 5 ماهگی وزن او تقریبا دو برابر می‌شود. برخی از نوزادان در حدود 4 ماهگی به غذای جامد علاقه نشان می‌دهند، اما بهتر است تا 6 ماهگی او صبر کنید.

افزایش وزن نوزاد 7 تا 12 ماهگی چگونه است؟

انتظارات رشد: نوزاد شما اکنون حدود 85 تا 140 گرم در هفته وزن اضافه می‌کند. در اولین سال، وزن نوزاد حدود سه برابر وزن تولد اوست. او حالا می‌تواند از پوره و غذای انگشتی سفره تغذیه کند.

دلایل کاهش وزن نوزاد

دلایل کاهش وزن نوزاد کدامند؟

دلایل متعددی وجود دارد برای اینکه نوزاد شما به وزن مناسب سنش نرسد و یا کاهش وزن داشته باشد! ممکن است کودک شما به اندازه کافی شیر مادر برای افزایش وزن دریافت نکند. پزشک کودک و یا یک پرستار آگاه به نحوه ی شیردهی، می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

مکیدن ضعیف نوزاد

ممکن است نوزاد شما به خوبی نمی تواند از سینه ی مادر شیر را بمکد و از سینه خارج کند. زیرا زمان هایی که نوزاد نمی تواند با مکیدن شیر را از سینه ی مادر خارج کند، خسته می شود و مکیدن را رها می کند. بالطبع گرسنه می ماند. باید توجه کنید که کودک به درستی به سینه ی شما می چسبد یا نه.

شیردهی کم نوزاد

در شش تا هشت هفته اول حداقل هر دو تا چهار ساعت در روز و شب به نوزاد خود شیر بدهید.

تعداد دفعات کم شیردهی

نوزادان باید حدود 8 تا 10 دقیقه از هر سینه شیر بخورند. همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، نیازش برای دریافت شیر مادر کمتر خواهد شد چون غذای کمکی به تغذیه ی نوزاد اضافه می شود. با این حال، در طول چند هفته اول، سعی کنید تا زمانی که می توانید کودک خود را بیدار نگه دارید تا او به طور فعال عمل مکیدن را انجام دهد.

درد یا ناراحتی نوزاد

اگر کودک شما به دلیل آسیب هنگام تولد یا عفونتی مانند برفک دهان دچار ناراحتی باشد، ممکن است دلیلی باشد تا او به خوبی نتواند شیر بخورد. بنابراین ممکن است به آرامی وزن اضافه کند.

کمبود یا تاخیر در تامین شیرمادر

برخی از مادران ممکن است در ابتدای تولد نوزاد برای شروع شیردهی، در تولید شیر مادر تأخیر داشته باشند. به این معنی که تولید شیر یا کند اتفاق می افتد یا دیر است. برخی دیگر از مادران کمبود شیر مزمن را تجربه می کنند که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ممکن است به صورت جداگانه یا ترکیبی برای کاهش میزان شیر دریافتی کودک در هنگام شیردهی موثر باشد.

خبر خوب این است که مادر به راحتی می تواند کمبود شیرش را متوجه شود و برای بهبود آن اقدام کند. زیرا با کمک راهکارهایی که توسط پزشک متخصص داده می شود می توان شیر مادر را افزایش داد.

در مواردی بیماری مادر ممکن است موجب کمبود شیر او شود. بنابراین اگر قطع دارو برای مادر خطرناک است، باید با تشخیص پزشک از شیرخشک برای کودک استفاده کرد.

نکات وزن گیری نوزاد

راه‌های افزایش وزن نوزاد

پیش از هر چیز، در صورت ابتلا به ریفلاکس، استفراغ، اسهال مداوم و حساسیت غذایی با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. این عوامل مانع وزن گیری نوزاد می‌شوند.

نکاتی در رابطه با تغذیه نوزاد با شیر مادر

شیردهی به نوزاد به تمرین نیاز دارد. هیچ مادری با دانش ذاتی از نحوه بغل گرفتن نوزاد برای شیردهی زاده نمی‌شود. از یک پرستار برای بررسی درست بغل کردن نوزاد و شیردهی کافی به او کمک بگیرید. برای تغذیه نوزاد به هیچ چیزی به غیر از شیر مادر نیاز نیست. به نوزاد آب، آب قند، آب میوه و هیچ مایع دیگری ندهید. در مقاله ی آب دادن به نوزاد این موضوع را مفصل توضیح دادیم.

اکثر مادران نگران آن هستند که شیر آن ها برای تامین نیاز نوزاد کافی نباشد. اگر هر دو ساعت شیردهی را انجام دهید، شیر کافی در سینه‌های شما تولید خواهد شد. در صورتی که نوزاد نارس است و توانایی تخلیه کامل سینه‌ها را ندارد، شیر خود را بدوشید و با کمک قاشق، سرنگ یا بطری به او بدهید.

با ظهور نشانه‌های گرسنگی، مانند مکیدن انگشت، گریه یا گرداندن سر به دنبال سینه مادر، نیاز نوزاد به تغذیه را برآورده کنید تا وزن گیری نوزاد مختل نشود.

مصرف غذا محدود به زمان غذا و تنقلات نیست. ویتامین‌ها و مکمل‌های نوزاد را به اندازه کافی به او بدهید. اکثر نوزادان دارای ذخایر آهن کافی برای 4 ماه اول زندگی هستند. اما از آنجا که شیر مادر حاوی آهن بسیار کمی است، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، مکمل آهن داده شود که معادل 1 میلی گرم آهن برای هر کیلو وزن بدن از 4 ماهگی است. مادر نیز باید ویتامین‌ها و مکمل‌های ضروری را مصرف کند تا بدنش قوی باشد.

مطالب مرتبط:

تغذیه نوزاد تا یکسالگی چگونه باید باشد؟

مراحل رشد فیزیکی نوزاد تا یکسالگی

بسته نشدن ملاج نوزاد 

بندناف نوزاد چه زمانی می افتد؟

مراقبت از ندان شیری

نکاتی در رابطه با نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند

وزن گیری نوزاد با شیرخشک معمولا سریع‌تر است. اما اگر نوزاد شما وزن نمی‌گیرد، مسائل زیر را بررسی کنید:

  1. اگر نوزاد دچار علائم حساسیت به شیرخشک، اگزما، ریفلاکس، یبوست، اسهال یا سایر مشکلات است، برند شیرخشک را با مشورت پزشک تغییر دهید.
  2. تناسب میزان پودر با آب را بررسی کنید. بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی، شیرخشک را درست کنید تا میزان کالری آن برای نوزاد کافی باشد.

نکات وزنگیری کودک، زمانی که از غذای جامد تغذیه می‌کند

با گذشت 6 ماه، می‌توانید از غذاهای تک ماده‌ای برای تغذیه کودک استفاده کنید و پس از یک ماه که فرصتی برای افزودن طعم‌های بیشتر به دست آوردید، می‌توانید مقداری کالری و چربی اضافی بیشتر برای وزن گیری نوزاد اضافه کنید. مقاله ی غذای کمکی نوزاد را بخوانید. از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

  1. روغن زیتون و آووکادو چربی سالم هستند و دارای کالری و فواید سلامتی هستند؛ از آنها برای طبخ غذا استفاده کنید.
  2. گوشت‌هایی با کالری بیشتر مانند ران گوسفند و مرغ و بوقلمون چرخ شده انتخاب‌های پرکالری هستند که می‌توانید از آنها برای طبخ سوپ و پوره مخلوط استفاده کنید.
  3. محصولات لبنی پرچرب و پنیر رنده شده را به سوپ او اضافه کنید یا آن را روی برنج و ماکارونی بپاشید تا کالری دریافتی کودک بیشتر شود.
  4. از میوه‌های پرکالری مانند موز، گلابی و آووکادو به جای سیب و پرتقال استفاده کنید.
  5. زمان غذای او را منظم کنید و قبل از وعده‌های اصلی به او تنقلات ندهید، زیرا شکم کوچک او گنجایش وعده بعدی را نخواهد داشت.
  6. غذا خوردن به صورت خانوادگی، استفاده از ظرف‌های رنگی، ترکیب دلپذیر غذا و داستان‌گویی برای کودک در هنگام غذا نیز باعث می‌شود، کودک با اشتهای بیشتری غذا بخورد.

کودکم وزن نمی‌گیرد چه کار کنم؟

تا زمانی که نمودار رشد نوزاد مطلوب است، یک توقف وزن گیری چندان جای نگرانی نیست. بسیاری از نوزادان در 9 ماهگی دچار توقف وزن گیری می‌شوند که معمولا به مرور زمان جبران می‌شود. بنابراین، بیشتر اوقات نیازی به افزایش کالری نوزاد نیست.
اگر نوزاد در روزهای اول یا هفته‌های پس از آن بیشتر از 10 درصد از وزن بدن خود را از دست بدهد، باید کافی بودن شیر مادر، سلامت قلبی و ریوی نوزاد و دیگر مشکلات جسمی عامل کاهش وزن در او بررسی شوند.

آیا وزن گیری نوزاد واقعا مهم است؟

وزن نوزاد نشانه‌ای از وضعیت تغذیه است. نوزادی که خوب وزن نمی‌گیرد، دچار سوءتغذیه است و نمی‌تواند به اندازه مطلوب رشد کند. امروزه کارشناسان متفق‌القول هستند که بعید است یک دوره کوتاه تغذیه ناکافی (چند روز یا هفته) باعث آسیب دائمی شود. اما می‌تواند پیامدهای کوتاه مدت جدی داشته باشد. با این حال، تغذیه ناکافی در روزهای اولیه عمر منجر به زردی نوزاد و افت قند خون می‌شود و در نتیجه آسیب‌های جدی به همراه دارد.

شاد آموز تلاش می‌کند با آگاهی بخشی به مادران، نگرانی‌های آن ها را برطرف کند. اگر نگران رشد یا وزن گیری نوزاد خود هستید، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. تجربه‌های خود را در قسمت نظرات این مطلب به اشتراک بگذارید. و از صفحه اینستاگرام ما دیدن کنید.

شاد آموز را در اینستاگرام دنبال کنید:

instagram

منابع:

babygooroo.com
healthline.com

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ وزن گیری نوزاد | نکات ضروری برای افزایش وزن نوزاد و شیردهی کافی

  1. سامع گفت:

    تا چند ماهگی از غذای تک ماده برای کودک استفاده کنیم/

    1. shadamooz گفت:

      سلام همراه گرامی
      همانطور که در مقاله بیان کردیم با گذشت 6 ماه می توان غذای کمکی را آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.